6 december 2013

Galleri fredag - advent

Galleri fredag består av en grupp bloggare, som varje fredag publicerar varsitt inlägg under ett gemensamt tema. Bilderna ligger i fokus. December månads värdinna är Annika i Washington. Denna veckas tema är advent.
Advent betyder ankomst. Nedräkningen till julafton börjar. Det är en fin tid tycker jag. Man  tänder ljus, man bakar pepparkakor, man njuter av stadens ljusprydnader, man går på adventsfest, man köper julklappar och kanske man får tillfälle att lyssna på barn som sjunger julsånger.



Jag bjuder min granne och min dotter på adventskaffe, pepparkaka och korintkakor. Hunden är med också.

Stenbecksgranen

Ljusen och pyntet sitter på ett jättestort nät, som hälls över granen


Karin och Lars bjuder till adventsfest


I år har jag faktiskt följt julkalendern på TV. Tyckte att det var roligt att man återupplivat Barna Hedenhös. Nåja, det är ju bara karaktärerna man använder. Fast jag tycker att det är tråkigt att farmodern framställs som så otrevlig. Men hon yrkesarbetar i alla fall och kommer säkert bli mycket gladare så småningom.
Bertil Almqvists böcker om Barna Hedenhös hör  till barndomens stora läsupplevelser för många i min generation. Jag har till och med några exemplar kvar i min bokhylla. Jag lånade dem till barnbarnen, men de var måttligt begeistrade.


















5 kommentarer:

  1. Kul att du också gillar julkalendern! Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  2. Ja, och jag med. jag tittar också på den! Kalendern. Riktigt bra.
    Fina adventsbilder också.
    ha en fin andra advent!

    SvaraRadera
  3. Jag har bara sett ett avsnitt men tänkte titta ikapp någon dag. Hur kommer det sig att barnbarnen inte gillade böckerna? De kanske är för gamla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era kommentarer.
      Anna, jag vet inte varför barnbarnen inte gillar böckerna. Inte tillräckligt mycket action kanske.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  4. Gillar den där Stenbecksgranen, vilket praktiskt sätt att klä en gran. Verkar dock svårare att dra ihop det hela i januari. :-)

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...