31 mars 2024

I min omgivning just nu



En dag i slutet av mars  promenerade jag runt i mitt bostadsområde på Lidingö och tog några bilder. Området heter Torsviksplatån och består huvudsakligen av flerfamiljshus byggda på 1940- och 1950-talet. Det var de första höghusen på ön. I dag är så gott som samtliga omvandlade till bostadsrätter. Det finns även låghus och några enstaka villor.
Området ligger på en höjd och på många ställen har man en fantastisk utsikt. Området ligger mycket centralt - 10 minuters promenad till Lidingö centrum och bara några minuters promenad för att komma till Lidingöbroarna. Det negativa är att en del är besvärade av trafikbuller eftersom tillfartsvägarna till och från ön finns i närheten.
I området finns en populär park som heter Torsviksparken. Parken har en liten damm, lekredskap för barnen, soffor för oss gamlingar och gräsytor för soldyrkare och hundar.  
Det finns några småföretagare i området.
Flygbilden i inledningen är lånad från Hemnet.

Här är den utsikt som möter mig, då jag kommer ut från min port. I mitten syns hotell Foresta och till höger Värtahamnen.


Nybyggt hus

Några villor inne i skogsgläntan


Torsviks förskola

Min hund Stella har många kompisar i området. Här hälsar hon på en av dem. 


Tobaksaffären

Begravningsbyrån

Lokala mäklarbyrån






Torsviksparken i marsskrud




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog ...