8 mars 2021

Tillvaron i pandemitid


Nu har vi levt med pandemin ett helt år och situationen är fortfarande allvarlig. Tack och lov har jag och mina närmsta hittills varit förskonade och fått vara friska. Men nu kommer oron, eftersom jag just fått veta att det är några i min familj som kanske har drabbats av corona. Måtte det inte bli allvarligt.

Som pensionär är man ganska van vid en stillsam tillvaro, men jag saknar den nära kontakten med barn och barnbarn. Vi har bara kunnat träffas någon enstaka gång under vintern, men  har naturligtvis kontakt per telefon. Nu väntar vi bara på vaccinet.
Jag saknar också min regelbundna simträning och tillgången till en motionscykel. Hemmagympa med Sofia har fått bli en ersättning. 
Tur nog finns mycket att glädjas åt.
Bokläsning:
Vårt lokala bibliotek har begränsad service och för att slippa trängsel inne i lokalen, har man ordnat med så kallad Take away. Det innebär att man kontaktar biblioteket och framför sina bokönskemål och lämnar sitt namn och låntagarnummer. Sedan plockar någon i personalen ihop böckerna och lägger dem i en påse i entrén. Förnämligt!
Jag beställde boken Landet utanför av Henrik Berggren. Den handlar om Sverige och även övriga nordiska länder under andra världskriget. Jag har redan hunnit läsa en del av boken. Självklart är detta tung läsning, men intressant och ändå relativt lättläst eftersom Berggren inte bara beskriver politiska skeenden utan också tillvaron för befolkningen. Del två i serien har just kommit ut och det kommer att bli ytterligare en del.


Take away-vagn. Till vänster återlämning.



Kreativa aktiviteter i hemmet:
Här är en bild , som visar bordet i mitt kombinerade mat- och arbetsrum. Teckning och pussel är en trevlig sysselsättning. Keyboarden i bakgrunden används litet då och då. Mina planer på att lära mig spela jazz har jag fått skrinlägga, eftersom det kräver privatundervisning.
Självklart blir det också mycket arbete vid datorn. Jag ägnar säkert ett par timmar i veckan åt bloggen, även om det just nu är svårt att hitta ämnen. Tur i alla fall att datorn finns! Inte bara för att blogga, utan också för all annan kommunikation.



Radio och TV:
Alla hittar vi väl våra egna favoritprogram. Själv har jag följt flera djurprogram på TV, Världens natur: Primaternas planet  och Schimpansungarnas hem.
Det finns en hel del bra serier på Netflix. Jag har just avnjutit den oerhört välgjorda serien The Queen´s gambit.

Odling:
Jag har inte trädgård och till balkongen köper jag numera bara färdiga plantor. Inomhus har jag planterat fröna till min Femöring. Blomman kallas även Ugglemor. Då den vissnar ner på hösten, ställer man ner den i källaren. På våren tar man fram den igen, skakar ur jorden och tar hand om de frön, som kommer fram och planterar dem. Så kommer det snart nya blommor.
I väntan på att de skall komma upp, njuter jag av några tulpaner. Våren är på väg!


Inköp:
Inköpen hör väl inte direkt till glädjeämnena, men de går ofta väldigt smidigt.
Jag handlar de allra flesta av mina matvaror hos Mathem och får varorna hemkörda. Ibland måste jag  komplettera i vår lokala matbutik. Där är det ganska glest med besökare, så det går bra att hålla avstånd. Men det här med att hålla avstånd är minsann inte alltid så lätt. Själv är jag fullt medveten om detta, så fort jag går in i en butik, men i det ögonblick då jag börjar leta efter det jag skall ha, glömmer jag mig. Häromdagen råkade jag ut för en kvinna med munskydd som snäste åt mig att hålla avstånd. Jag såg henne helt enkelt inte. Var fullt upptagen av att leta efter något. Trist när det blir så! Har full förståelse för att många är rädda. Man kan väl kliva åt sidan själv, om man tycker att någon kommer för nära och behöver väl inte bli otrevlig. 



5 kommentarer:

  1. Det börjar tära på en med den här isolerade tillvaron. Vi undviker att gå in i butiker ö h t. Nu tycker vi att har vi klarat oss så här länge skall vid fortsätta tills vi får vaccinet. Även om det krånglar väldigt i Stockholm skall det väl bli av. Det är lätt hänt att man glömmer sig med avståndet. Märker att så fort man börjar samtala med någon tar man gärna ett steg närmare personen.
    Har en lång lista på vad jag skall göra när jag fått bägge dosorna och det passerat 2 veckor efter det.
    Djurprogram är ofta väldigt intressanta att titta på.
    Väldigt trevlig och praktiskt av ditt biblioteket att ordna det med utlämningen av böcker. Förstår att Berggrens bok är bra. Det blir mycket läst den här tiden.
    Visst är det trevligt med pussel. Vi har ständigt ett på gång. Det lär ju vara så bra för hjärnan dessutom läste jag för ett tag sedan.
    Vad duktig du är som har ett keyboard. The Queen's gambit var verkligen bra.
    Nu längtar vi efter att kunna börja odla i täppan. Ännu är det dock alldeles för kallt.
    Hoppas verkligen att dina familjemedlemmar inte blir så sjuka.
    Hoppas du mår bra och var rädd om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst börjar det bli tradigt med isoleringen, men nu är i alla fall vaccinet och våren på väg.
      Jag var väldigt förvånad att boken fanns inne. Jag trodde att många skulle bli inspirerade av TV-serien Atlantic crossing och att man sett Henrik Berggren i Go´kväll.
      Jag gissar att du har fullt upp med inomhusodling just nu. Trevlig sysselsättning.
      Var rädd om er också!

      Radera
    2. Trevliga bilder från din Corona-tillvaro! Och du är bra på att sysselsätta dig själv. Du glömde dock att nämna hundpromenaderna, läsaren undrar "hur ofta?", "hur länge?" och "hur långt?". Hundbeståndet lär ha ökat markant i Stockholm under pandemitiden. Man hoppas bara att de nya hundägarna har kunskaper och förstånd att ta hand om sin vovve, och inte ser den som en tillfällig förströelse under långtråkiga tider.

      Läste igår på 1177 att man denna vecka kommer öppna för de som är födda 1941 och tidigare att boka vaccinationtid. Således 80 plus... ännu inte tid för oss sena fyrtiotalister.

      Jag instämmer i: Var rädd om dig!

      /Mariadne

      Radera
    3. Jag ler! Jag skrev faktiskt in hundpromenaderna, men tog bort det. Kändes som självklart precis som hushållsarbetet. Nu under vintermånaderna blir det promenad ca en och en halv timma om dagen, uppdelat på tre. Inte så märkvärdigt, som det låter. Vi gör ju en del ärenden tillsammans. Hur långt det blir sammanlagt vet jag inte. Under resten av året blir det oftast mer. Tyvärr har jag drabbats av höftledsartros, vilket inte gör promenaderna lika njutbara. Tror hunden känner på sig detta. Just nu verkar hon inte så road hon heller. Hon börjar väl bli gammal hon också. Men vi gjorde många långa promenader de första åren, till exempel på Djurgården (skriv Djurgårdspromenader i sökrutan, så får du upp några) även utflykter till bland annat Nynäshamn och Österskär (tåg naturligtvis).

      Radera
    4. PS. Det var därför jag började inlägget med bilden av hunden i en ödslig skogsglänta. Tyckte att det var en lämplig illustration av tillvaron.

      Radera

Boktips - om kungligheter

Jag har haft en ambition att läsa in mig litet på svenska drottningar.  I vintras läste jag en mycket intressant biografi över drottning Hed...