28 oktober 2020

Nils Poppe

Jag är litet svag för gamla svenska filmer. En del är tyvärr så urusla att man inte står ut att se dem till slutet, men en del är riktigt roliga. Till dem hör flera av de filmer Nils Poppe medverkar i. Han är en av mina favoritskådespelare.
Nu äntligen har jag kommit mig för, att läsa en biografi om honom. Boken heter Poppe i ljus och mörker och är skriven av Gaby Wighardt. Den gavs ut 1998. 


Det är en mycket fyndig titel på boken, eftersom den ger ett mycket nyanserat porträtt av Nils Poppe. Han hade ju ett mörker inom sig, som aldrig försvann på grund av ett stort trauma i barndomen. Men det fanns också mycket ljus i hans liv. Stora framgångar som skådespelare både på scen och på film. För all del, några floppar också.
Boken innehåller en förteckning på alla Poppes pjäser och filmer.
Nils Poppe blev 92 år. Många av hans filmer visas i bland på SVT och går också att få tag på, på annat sätt.
Själv följde jag upp läsningen av boken genom att strömma Blåjackor på cineasterna.com. En fantastisk film där han spelar mot Annalisa Ericson. Kanske Sveriges första operettfilm. Några av dansscenerna har gått till filmhistorien.
Jag blev också väldigt sugen på att få se några av hans föreställningar på Fredriksdalsteatern. Det visade det sig att åtminstone tre av dem finns i Öppet arkiv, nämligen Min syster och jag, Två man om en änka samt Oskulden från Mölle.

Då har jag något att se fram emot när vintermörkret sänker sig.
 



2 kommentarer:

  1. Det passar verkligen bra nu med gamla svenska filmer. Både vad gäller årstiden men även för att komma bort från allt elände just nu. Gillar också Poppe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, gör det! Det finns förresten en fin dokumentär om hans första fru Inga Landgré att se på play.
      Trevlig helg!
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...