19 oktober 2020

Gems weekly photo challenge - LABB

Jag deltar i en bloggrupp, som heter Gems weekly photo challenge. Det är Susanne, som dirigerar gruppen genom att ge oss ett ord varje vecka att tolka med bild och text. Under detta år är orden  homonymer, dvs ord som stavas och uttalas lika, men kan ha olika betydelser. Denna vecka är ordet LABB. Fler deltagare hittar du på Susannes hemsida.

Denna vecka är det extra roligt eftersom ordet labb har så många olika betydelser.
Först av allt laboratorium, som ju i dagligt tal brukar kallas labb. En mycket aktuell arbetsplats, då många av våra laboratorier säkert har haft fullt upp den senaste tiden med att analysera prover från människor, som misstänks ha covid-19. Likaså tester som skall visa på eventuella antikroppar.

Bild från nätet


En labb är en fågel, som tillhör familjen måsfåglar. Den består av sju arter och förekommer på norra halvklotet, i Norra Atlanten, i Antarktis och i Sydamerika. Arten labb blir 41-46 cm lång och har de två mellersta stjärtpennorna något förlängda och spetsiga. I Sverige häckar den mest i skärgården på öst- och västkusten (NE).


Bild från nätet


Labb kan betyda djurfot eller tass. Man säger att en björn har stora labbar. I överförd betydelse använder man det även om människohänder och framför allt stora händer. För att få med en egenproducerad bild  lägger jag in ett foto av min vänsterhand även om den inte är speciellt stor. För att göra det litet tjusigare, satte jag på mig min favoritring. 


18 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Länge sedan, så trevligt du är med i veckans!
    Intressant är det alltid med andras tolkningar :-)
    Jag är förtjust i händer,det sitter i sedan jag var barn och då med farmor händer som "förebild" Hennes äldre tydliga blodådriga med bruna fläckar. För en tid sedan såg jag mina ägna, som farmors ju! Barnas händer är också en favorit.
    Jag är åter igång med en blogg sedan i juli. Corona innebar socialt avstånd, dessutom nyinflyttat i Karlstad så det fick bli mer nätsocialt.
    Må gott!
    Hälsar Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove! Roligt att "höras" igen.
      Tyvärr fick jag aldrig träffa min farmor. Hon gick bort många år innan jag föddes. Men jag minns mycket väl min mammas händer. Så du har flyttat till Karlstad! Hoppas du får det bra där.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Mycket fyndiga bidrag till veckans tema!

    SvaraRadera
  3. Fint variation i dina labbilder! Jag är dålig på fåglar men nu fick jag lära mig lite om labben! Kul att du visar din egen "labb" med en vacker ring på ena fingret!
    Ha det gott! Kul att du är med igen!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Her kommer en rett skrevet kommentar!
    Heisann, ante ikke at en fugl heter labb, flott å lære noe nytt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fåglen har kanske ett helt annat namn på norska. Ditt eget inlägg var fint.

      Radera
  7. Vilken fin tolkning! Och jag fastnade särskilt för den vackra bilden av handen.

    SvaraRadera
  8. Precis som du tänker jag också på laboratorium. Fågeln däremot hade jag aldrig hört talas om. Läste på en blogg om van den brukar livnära sig på, så jag var inte alltför ledsen at jag inte kände till labben;-)
    Nej du har nog ingen labb utan en fin hand:-) Ringen är riktigt fin:-)

    SvaraRadera
  9. Tack BP! Då jag skrev detta om fågeln i mitt inlägg visste jag inte heller att det var en asätare. Usch!
    Trevlig helg BP!

    SvaraRadera
  10. Oj, du fick med en riktig labb och första bilden är ju dagsaktuell.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...