8 juni 2020

Konst på nätet

Ni har säkert redan fått en mängd intressanta tips om hur man kan njuta av olika museers konstföremål hemma på datorn.
Om man har tid och lust kan man ta sig tid att läsa litet konsthistoria också. På nätet finns en seriös och välgjord konstsida, som heter The art story. Där kan man söka på olika konstnärer, olika konstinriktningar och mycket annat. Här sökte jag på Pop art. Man får naturligtvis inte upp enbart en bild, utan också massor av informativ text.


Ytterligare en användbar sida är Wikimedia Commons. Den har delvis svensk text. Där kan man söka bilder, fria att ladda ner. Jag sökte på Jan Vermeer och fick bland annat upp denna bild. Målningen heter Kvinna med pärlhalsband.


Om man vill köpa konst och inte har tid eller möjlighet att springa på auktioner och gallerier kan jag tipsa om en sida på nätet, som är användbar. Det är Konst.se På sidan kan man göra olika inställningar och till exempel välja teknik, pris, genre och även vilket län konstnären finns.
Här är några exempel:

Golrokh Moattar

Caroline Roberts

Yuanyuan Liu





3 kommentarer:

  1. Hellre konstupplevelser på nätet än inga alls, men nu börjar jag få träsmak av allt som tvingas att upplevas digitalt i stället för IRL. Men till min stora glädje så ser jag att nu öppnar din granne Millesgården med en fin Toulouse-Lautrec-utställning! Den ska jag absolut se, och inte via min datorskärm!

    SvaraRadera
  2. Javisst är det väl fint att Millesgården har öppet. Efter utställningen kan du promenera runt i parken. Jag tyckte jag läste någonstans att även Nationalmuseum skulle öppna snart.

    SvaraRadera
  3. Jovisst, Nationalmuseum öppnar igen på tisdag den 16 juni, och då kan man bl a se Sara Danius spektatukälra Nobel-klänning, skapad av Pär Engsheden.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...