18 juni 2020

Boktips: Stoner av John Williams

John Williams är en amerikansk författare, som levde 1922 till 1994. Han var lärare och skrev poesi och även några romaner. Romanen Stoner utgavs 1965.
Stoner är en berättelse om en man, hans liv och framför allt hans livsgärning. Tiden är 1910 till 1955 i amerikanska mellanvästern.
William Stoner växer upp i ett enkelt lantbrukarhem och beger sig så småningom till ett universitet för att läsa lantbruksvetenskap. Han kommer att bevista en föreläsning om litteratur och får något som kan liknas vid en uppenbarelse. Det är är hans professor som får förklara vad det handlar om, när Stoner inte kan svara på varför han vill hoppa av lantbruksstudierna och i stället läsa litteraturvetenskap. "Det är kärlek, mr Stoner. Ni är förälskad. Så enkelt är det."
Stoner viger alltså sitt liv åt litteraturen. Arbetar som lärare och skaffar sig familj. Berättelsen är oerhört gripande och ganska sorglig.
Språket i berättelsen är stramt och jag kan tänka mig att en del läsare tycker att boken är tråkig. Själv läste jag den som ljudbok med Björn Granath som uppläsare. Hans utmärkta inläsning framhävde det vemod, som genomsyrar berättelsen och gjorde den mycket levande.


4 kommentarer:

  1. En mycket speciell och fin bok som jag läst med stor behållning.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra att du också gillade den. Glad midsommar!

    SvaraRadera
  3. Glad Midsommar, Birgitta! Hoppas du inte låter coronan hindra dig från att fira den och njuta av det perfekta midsommarvädret!

    Vi i min läsecirkel hade romanen om den sorglige Stoner på bordet för sex år sedan, och
    vi var alla ense om att den var både gripande och i hög grad läsvärd. Ett så otacksamt människoöde som Stoners har man sällan läst om. I vår gemensamma blogg skrev jag ett inlägg, som du hittar på den här sidan:
    http://litterrasalongen.blogspot.com/2014/

    Dessvärre tror jag det finns en hel del "Stoners" även i det verkliga livet.

    /Mariadne



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Mariadne! Nej då, coronan har inte begränsat min midsommar - tvärtom. En granne, som annars brukar fira midsommar med bekanta höll sig hemma. Ännu en hemmavarande granne anslöt sig, så vi blev tre som åt sillunch i vår närbelägna park. Jag bjöd sedan på jordgubbstårta till kaffet. Har du lyckats komma ut i skärgården eller är du kvar i stan?
      Jag läste din recension. Så fint skriven.Ja, det var verkligen en läsupplevelse.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...