26 november 2016

Veckans rubrik: Grått







Bilden ovan föreställer Lidingöbroarna. Det är egentligen litet märkligt att vi har två broar precis bredvid varandra. Den äldsta till höger med det karakteristiska spannet byggdes 1925. Där samsades tåg, bilar, cyklister och fotgängare ända fram till 1971, då den nya bron byggdes. Det var aldrig aktuellt att riva den gamla bara för det, utan man behöll den till tågen, cyklisterna och fotgängarna. Jag bor alldeles i närheten av bron och promenerar ofta över den. Nu är den dock fallfärdig och om några år skall den rivas och ersättas av en ny. På den nya, som skall kallas Lilla Lidingöbron, har det utlovats myshörnor med sittplatser.
Grått är alltså ämnet för veckans rubrik. Ja, det känns verkligen passande denna tid på året. I slutet av november är det verkligen grått, grått, grått. Tur nog så infaller första advent ofta då och julskyltningen och julbelysningen hemma och på stan piggar upp.
Färgen grå är en blandning av svart och vitt. Jag har alltid tyckt att det är en vacker färg. Eller om det nu är bristen på färg, som gör den tilltalande. I samband med klädval ger ju till exempel en grå byxa många möjligheter för färgglada val av tillhörande jumper eller skjorta.
Att vara gråblek i ansiktet är däremot inte så tilltalande. Man får piffa upp sig med litet make-up.
Grått hår tycker jag är mycket vackert.

Helen Mirren. Bilden är tagen från nätet.


Elfviks gård är en gård här på ön med ett flertal djur bland annat får. I gårdsbutiken säljs fårskinn vilket direkt får mig att tänka på min första päls, som var just i fårskinn. Jag älskade den pälsen.




Grått är tydligen en trend inom heminredningen. I annonserna från heminredningsbutikerna syns det tydligt. Det förekommer också mycket svart. Gör sig bra på bild, men i verkligheten...?

Bild från nätet

Veckans rubrik består av ett antal bloggare, som varje vecka skriver ett inlägg under ett gemensamt tema. November månads värdinna är englundskan med bloggen Livsrummet. Övriga bloggare finns i den högra spalten. Tack englundskan för dina novemberteman!

9 kommentarer:

  1. Grått är absolut väldigt vackert och användbart på många sätt.
    Fårskinn, förstås! Tänk jag har inte ens tänkt på dem.
    Ha en fin första advent Birgitta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Petta! Jag har alltid trevligt första advent. Brukar bjuda hit mina barn och barnbarn.Hoppas att du också har haft det skönt.

      Radera
  2. Håller med, grått är en härlig färg trots sin - på ett sätt - färglöshet! Ha en fin adventshelg!

    SvaraRadera
  3. Fårskinnsgrått visar nyanserna i grått, varmt och flott!
    Önskar dig en fin advent!

    SvaraRadera
  4. Grått är en trendfärg inom heminredning, säger du? Hurra, säger jag, för då är jag hur trendig som helst. Det vackraste jag vet är olika nyanser av grått och gärna lite nästanvitt som kontrast. När jag föreslår ommålning av något rum och får frågan vad jag tänkt mig för färg brukar jag tänka länge och så kommer jag på det: Ljust, ljust grått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt att du säger det. Ja, faktiskt har jag också inrett i grått en gång på 80-talet. Då lät jag måla skåpstommarna i köket i pärlgrått. Sedan fick väggar och skåpluckor vara vita. Ursnyggt!

      Radera
  5. Jag tycker grått är fint! Fin bild på broarna - så bra om ni får en ny med myshörnor och sittplatser :) Fårskinnen ser härliga ut!
    Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...