9 oktober 2016

Boktips: En välbevarad hemlighet av Kate Morton





Jag tycker att det har blivit allt svårare att hitta romaner, som verkligen fängslar. Men i somras fick jag tag på en bok, som jag sträckläste.
Den heter En välbevarad hemlighet och är skriven av Kate Morton.

Kate Morton är född 1976 och uppväxt i Australien och bor i Brisbane med sin familj. Hon har studerat i England och det är där som hennes böcker utspelar sig.
En välbevarad hemlighet är hennes fjärde bok. Den utkom 2013 och vid det laget hade hennes böcker översatts i 40 länder och sålts i över sju miljoner exemplar värden över.
Boken handlar om en familj, som drabbades av en traumatisk händelse på 1960-talet. Historien pendlar sedan mellan olika tidsepoker. Dels 1930- och 40-tal, då modern i familjen var ung och kriget pågick. Dels 2000-talet, då dottern i familjen som vuxen försöker ta reda på vad som ledde fram till tragedin på 1960-talet. Det är mycket skickligt uppbyggt och blir inte alls rörigt eftersom varje kapitelrubrik klargör i vilken period man befinner sig.
Boken innehåller passionerad kärlek, stark vänskap och ond bråd död. Miljöerna är både landsbygd och storstad. Människorna i denna historia framställs som intressanta, mångsidiga och trovärdiga karaktärer.
Allt är skrivet med flyt och boken är oerhört spännande. Mums filibabba för anglofiler!

9 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Ska söka på biblioteket.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berätta sedan gärna vad du tyckte om boken.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Ett mycket välkommet boktips! Boken är redan reserverad till mig på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så den var utlånad? Ja, där ser man. Ja, hennes böcker är nog populära. Skall snart pröva ytterligare en bok av henne.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
    2. Så den var utlånad? Ja, där ser man. Ja, hennes böcker är nog populära. Skall snart pröva ytterligare en bok av henne.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  3. Ett mycket välkommet boktips! Boken är redan reserverad till mig på biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Tack Birgitta för boktipset. Ska kolla i Akademibokhandeln. När vi är på Gran Canaria i januari ska jag väl äntligen få tid för läsning vid bassängen ...

    Kristina i Luleå

    SvaraRadera
  5. Kul att höra från dig Kristina! Ja, hoppas att boktipset kan passa.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Min presentation! Hej! Jag heter Mia Kommer från början från ? Jag är sjuk pensionär på dagtid. Två dagar i veckan så har jag en sysselsättning som jag bruka går till och det är genom kommunens psykatrin! Är det något ni undra så hör av er då!
    Älskar att skriva och jobbar på att få ut information om Aspergers Syndrom, Autism, psykisk ohälsa till allmänheten! Om det blir verklighet vet jag dock inte! Håll tummarna att det lyckas!
    Här blandas vardag, diagnos, bilder (både systemkamera och mobil) med tankar och funderingar om mina diganoser m.m.
    Mer får du veta efterhand om ni fråga mig!
    Kontakta mig gärna om ni vill! Jag har en E-mail adress: ?
    Vågar du följa med på resan i min blogg? Nu drar vi i gång vetja! //Mia.
    Bloggadress: http://nouw.com/annorlundalivdiganos

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...