8 mars 2013

Galleri fredag - magi

Temat för Galleri fredag denna vecka är magi. Personligen har jag ingen insikt i detta ämne, men jag vet att en del människor känner sig lockade av denna pseudovetenskap.
Den enda lämpliga bild jag har i mitt album är en bild av Ale stenar, som jag tog för några år sedan då jag reste runt på Österlen.
Ale stenar är en skeppssättning, som finns strax utanför Ystad. Jag läser på Wikipedia att asatroende och "nyhäxor" lär träffas där ibland.
Ja, jag kan förstå att stenarna kan fascinera. Visst kändes det magiskt att stå där bland de urgamla stenarna och se ut över havet.


3 kommentarer:

  1. Fin bild! Och kampen mellan olika tolkningar av dessa stenar fortsätter. Själv har jag svårt att förstå varför det inte skulle kunna vara både någon form av gammal kalender och kanske en helgedom av något slag också. Det ena utesluter liksom inte det andra, men de stridande falangerna är väldigt fixerade vid att just deras egen lösning är den rätt.

    SvaraRadera
  2. För mig räcker det att stå där och känna magin i historiens vingslag utan att bekymra mig om vem som har rätt om gåtans lösning.
    Återvänder ofta till Kåseberga och Ales Stenar under olika årstider. Dess roll i filmen Äppelkriget har också med magi att göra!

    SvaraRadera
  3. Så underbart fin bild! Har aldrig varit där men det ska bli en utflykt dit om vi reser söderöver någon gång i framtiden. Numera blir det mest norrut till barnbarnen i Stockholm.
    Kram!

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...