25 juni 2012

Fotografering

En av de saker som fick mig att komma igång med denna blogg, var att jag blev bättre på att ta bilder. Bilder är viktiga i en blogg.
Jag har fotograferat ända sedan jag var barn, men aldrig utvecklat kunskaperna. Det blev mest vanliga semester- och familjebilder, oftast rätt dåliga. För två år sedan  skaffade jag mig en ny digital kompaktkamera. Sedan gick jag en grundkurs på Studieförbundet Vuxenskolan. 
Några bra saker som jag tog med mig från fotokursen: se motivet, tänk på ljuset, ta stöd om du har svårt att hålla kameran still och försök låta bli att använda blixt.  Skriv ut manualen och läs igenom den ordentligt!
Med autoinställningen på en digital kompaktkamera klarar man det mesta. Här är några bilder där jag har utnyttjat möjligheten att göra andra inställningar.
Självklart måste man sedan också lära sig litet om bildbehandling. Jag använder Picasa.

Lövverk
 Närbild

Natt







Snö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...