27 augusti 2010

Balkongen + boktips

Posted by Picasa Balkongen används mycket under sommarmånaderna. Från den har man en strålande utsikt. Då jag gick i pension började jag inreda balkongen litet mer. Bord, stolar, markis och en stor golvkruka fanns sedan tidigare. Nu lades även en grön matta in. Jag köpte några balkonglådor och väggamplar och började odla växter i liten skala. Det mesta köps som plantor. Denna sommar hade jag snöflingor i amplarna och penséer i lådorna. I den stora krukan placerade jag en bergbambu och bredvid den en dahlia. På det lilla bordet placerade jag silverfall och en pelargonia. Jag har även odlat sallad, men den blev väldigt besk. Det som har hållt sig bäst och längst är bergbambun och silverfallet. Pelargonierna brukar ju hålla sig länge, men den jag hade köpt var nog av dålig kvalitet, för den slutade att blomma i mitten av augusti. Det finns flera trevliga böcker om balkongodling. Här är två förslag: Sköna balkonger av Kerstin Engstrand och  Låt balkongen blomma av Sjunne Andersson. Men inte får jag det lika fint, som de som visar upp sina balkonger på bilderna i dessa böcker! Här har man något att jobba vidare med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...