23 maj 2024

Reserapporter



 

Det är alltid roligt när familjemedlemmar är ute och reser, speciellt om det är litet ovanliga resmål. Denna vår har jag kunnat ta del av hela två reserapporter med bilder från litet mer exotiska platser.
Mitt barnbarn Lukas, som just fyllt 21 år, har tagit ett sabbatsår och gett sig iväg på rundresa i Asien. Han har varit i Thailand en tid och åkte sedan vidare till Vietnam. När jag ringde och pratade med honom visade det sig att han just hade rest vidare och nu befann sig i Sydkorea. Han är så entusiastisk och stormtrivs!  
Sydkorea känner man ju rätt bra till, men hur är det med Vietnam?
Jag tillhör den generation, som främst förknippar landet Vietnam med det förfärliga kriget som pågick under 1960-talet och en bit in på 1970-talet. Jag insåg att jag egentligen inte vet så mycket om hur det ser ut där idag. 

Ett uppror mot kolonialmakten Frankrike 1946 blev inledningen till tre årtionden av krig. Sedan landet delats 1954 utbröt strider mellan det kommunistiska Nordvietnam och det USA-stödda Sydvietnam. När kriget var över och landet kunde återförenas 1975 hade flera miljoner vietnameser mist livet. I dag är Vietnam en kommunistisk enpartistat med marknadsekonomi.
Det långsträckta Vietnam domineras av två tättbefolkade deltaområden. Landet har 98 miljoner invånare. Huvudstad är Hanoi. Inom jordbruket är den viktigaste grödan ris. Landet har också en väl utvecklad industri.
Jag hittar inte så mycket uppgifter om turismen, men antar att den är betydelsefull. Jag ser ofta annonser från reseföretag, som frestar med spännande resor dit.
Bilderna är Lukas egna. 

Vietnam

Lukas


Lukas med nyfunnen flickvän

I maj månad gjorde min son Mattias två kortare resor till Nordmakedonien. Han arbetade där som valobservatör. Vad gör då en valobservatör? Jo, det börjar med att ett land någonstans i världen skall hålla ett val och skickar en inbjudan till  EU eller OSSE om att observera valet. Sveriges regering tar sedan ställning till de kommande valobservationsinsatserna, som vi inbjuds att medverka i och beslutar till vilka av insatserna som Sverige ska bidra med personal. Observatörerna skickas sedan i väg och får till uppgift att följa valprocessen under en kortare eller längre tid. De rapporterar bland annat om hur den lokala vallagen följs och om hur de lokala medierna rapporterar om valet.

Hur mycket visste jag då om om Nordmakedonien? Inte mycket, så där var jag också tvungen att läsa på.
Landet ligger på Balkanhalvön och tillhörde tidigare Jugoslavien.1991 utropade landet sin självständighet. Landet hette tidigare Makedonien, men efter en långvarig konflikt med Grekland bytte landet namn till Nordmakedonien.  Landskapet är övervägande bergigt. Huvudstaden heter Skopje.
Nordmakedonien är till stora delar ett jordbruksland, men det finns även en del industri. Landet har drygt 2 miljoner invånare och är ett av de fattigaste i Europa.




Skopje


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevlig sommar!

Jag önskar alla mina läsare en riktigt trevlig sommar. Bloggen gör nu sommaruppehåll och återkommer i början av augusti. Alla bilder i colla...