28 april 2024

Penjoar

Axel Edelfelt, Parisisk kvinna i peignoir

Vad är en penjoar? Ordet kommer från det franska ordet peigner, som betyder kamma. Då anar ni nog vad det är! Det är en kamkofta. I Nationalencyklopedin får man veta litet mer om detta plagg:
En peignoir (eller penjoar) är en puderkappa, ett capeliknande plagg, som under 1700-talet främst användes av män för att skydda kläderna, då de pudrade frisyren. Sedan 1830-talet har ordet använts om en dams lätta morgonrock eller kamkofta.

Om man så tittar på ordet kamkofta står det följande:
Kort, vid ofodrad damjacka, ibland i form av en kort cape, vilken fram till mitten av 1900-talet användes morgon och kväll vid kamning och borstning av håret.
Ja, hur som helst är detta ett plagg som har funnits länge och som uppenbarligen använts både av män och kvinnor och också haft litet olika funktion och utseende.
Själv minns jag att jag hade en kamkofta i tonåren under de år som jag sprayade håret. Det gällde alltså att skydda kläderna från hårsprayen! Det var egentligen ingen kofta, utan bestod bara av ett tunt skynke i nylon med ett band att knyta under hakan. Det liknade egentligen mest en stor krage kantad med en snofsig volang. 
Det som ovan kallas "en dams lätta morgonrock" eller en "vid ofodrad damjacka" skulle jag snarare kalla bäddkofta/jacka eller om det möjligen kan vara fråga om negligé.
En riktig bäddkofta, liknande den blåa som finns på bilden i slutet av inlägget, minns jag att min mamma hade. Det var en liten kort jacka i ett sidenliknande tyg, som hon hade på sig då hon låg i sängen och läste. Jag tror att hon hade den på sig för att hålla sig varm på överkroppen.
På Digitalt museum kan man hitta en del bilder.


Penjoar från ca 1920. Nordiska museet.


Kamkofta från 1940-talet. Digitalt museum



Bäddjacka från 1950-talet. Digitalt museum.



2 kommentarer:

  1. Jag minns att en penjoar/kamkofta ofta var en lämplig present att ge till äldre kvinnliga släktingar som redan "hade allt", men skötte sitt hår på egen hand. Och så var det något lyxigt och kvinnligt över dessa tunna spetsprydda plagg som alltid uppskattades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det passade säkert bra eftersom de väl var av tunt tyg, som lätt gick sönder.

      Radera

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...