22 augusti 2023

Sommarnöjen



Jag har varit hemma större delen av sommaren. Det växlande vädret har passat mig bra. Sol och värme vill man  ha om man skall åka och bada. Svalt och regn vill man ha om man skall få något gjort inomhus. Bra för naturen också förstås.

På sommaren badar jag oftast i Kottlasjön. Det är den enda av våra två insjöar här på Lidingö, som är badvänlig. Kottlasjön är en sprickdalssjö med en yta på 24 hektar och ett maxdjup på sju meter. Här finns många olika arter av vattenväxter, fisk och bottendjur. Vid sjön trivs också bäver, groddjur, flera olika fågelarter, insekter och fladdermöss. Kommunen besiktigar sjön regelbundet.


I Lidingö centrum har vi en frukt- och och grönsaksmarknad. Det är alltid lika trevligt att promenera ner dit och välja ut det man behöver. Allt är av utmärkt kvalitet.


Jag har fått några besök av familjen. Då passade det att bjuda på hembakat. Här är en bild på Hjalmars smörringar gjorda på recept ur boken Kaklycka med Hilda. Jag gjorde dem inte som ringar utan som stjärnor. De blev otroligt fina. Möra och frasiga som kakor skall vara.



I sommar har jag läst två böcker om Drottningholm. Den ena är skriven av min bror Jan Malmstedt och heter Doktorerna på Drottningholm. Den andra heter Drottningholm, slottet vid vattnet och är skriven av Jan Mårtenson och illustrerad av Gunnar Brusewitz. Efter dessa fantastiska läsupplevelser känner jag mig mogen för ett besök i och kring slottet.


Ytterligare en sysselsättning man kan roa sig med på sommaren, då man är mycket utomhus, är flygplansspaning. Jag är absolut ingen flygplansnörd, men råkar bo så till att det faktiskt är rätt många flygplan som passerar över mig och ibland kan man ju undra vart de är på väg.
Jag fick tips om att det finns en bra sida som heter flightradar24.com. Den finns både som vanlig hemsida men också som app i mobilen. Där kan man få information om alla de flygplan och helikoptrar som är uppe och flyger.
Bilden nedan togs på Ornö. Dessa två flygplan flög flera gånger över oss. I appen kunde vi få veta att det var två övningsflygplan som testkörde.



I mitten av augusti tillbringade jag och hunden Stella några dagar på Ornö tillsammans med min son och hans familj. Underbart sensommarväder! Första bilden i inlägget föreställer barnbarnen, som skördar egenodlade grönsaker.

 Ornö

Artur, Ralf, Mattias, Elin och Stella






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...