4 augusti 2023

Promenad vid Kyrkviken





Sommaren är ju en tid då man gärna vill göra långpromenader och utflykter. Hunden och jag är trötta på att bara promenera i närområdet.  
Jag har hittat den nätbaserade Naturkartan, som finns för hela Sverige. Jag sökte upp min egen hemtrakt Lidingö och lade upp några router med hjälp av kartan. I ärlighetens namn var det rätt enkelt, eftersom det är platser jag känner till och har varit på tidigare. Jag behöver naturligtvis inte karta för att hitta, men Naturkartan ger en del extra information och det här blir ju en bra övning om jag vill ge  mig iväg till andra platser, som är mer obekanta.  
Man måste ta sig tid att sitta hemma vid datorn och planera. Naturkartan finns också som app att ladda ner på mobiltelefonen. Den var enkel att ladda ner, men jag måste erkänna att jag lyckades inte få kläm på hur jag skall använda den i mobilen.

Vår första utflykt gick till Kyrkviken. Där promenerade vi utmed vattnet och svängde in på den fina promenadvägen, som också kallas Elfviksleden.



Den vägen är rik på gamla och stora ekar. På ekarna växer ovanliga lavar. Öns största ek finns här. Det växer mycket älggräs utmed strandkanten. Det luktar sommar!



Sedan gick vi vidare ut på den pyttelilla ön Boholmen, där det finns en rastplats. Härifrån har man fin utsikt över Kyrkviken.
Jag tog mig en kopp kaffe och hunden drack en slurk vatten.

Bron till Boholmen


Därefter vände vi upp mot Askrikevägen för att titta på det hus, som innehåller Lidingös första förskola. Huset byggdes 1947. Knappt man kan tro det, det ser ju så modernt ut! På den tiden kallades det för barnträdgård eller lekskola. 1948-1949 var jag elev här.


Blåkulla förskola


Snett över gatan ligger ett gravfält från järnåldern och en av Lidingös runristningar. Inskriptionen på den höggs till minne av Sten, som sannolikt var bosatt på Lidingö under vikingatidens slutskede.



Askrike runristning

2 kommentarer:

  1. https://www.lidingonyheter.se/runstenen-i-askrike-upptackt-av-en-slump/ Om det är den här hällristningen du menar har den en ganska intressant historia när det gäller hur den upptäcktes i modern tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag känner till detta. Den upptäcktes ju först på 1980-talet.

      Radera

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...