31 augusti 2023

Kräftrolls med korvbröd och tångpärlor




Tycker du som jag, att det är svårt att hitta på nya lunchrätter? Här är ett förslag på en trevlig och enkel lunchrätt. Receptet hittade jag på Mathems hemsida. Jag har lagat den flera gånger och tycker att den är väldigt god. Passar även bra som picknickrätt eller bjudrätt på ett kalas utomhus eftersom den äts kall.
Jag är egentligen inte så förtjust i att äta bröd som mat, men här gör jag ett undantag. Jag valde naturligtvis mörkt korvbröd.  
Tångpärlor var något helt nytt för mig. Tångpärlor är gjorda av sjögräs och innehåller en kärna av citronsaft. Passar som dekoration och smaksättare.




Ingredienser till 4 portioner
2 st avokado
400 gram kräftstjärtar 
8 korvbröd
50 g tångpärlor citron
1  rödlök
1 dl majonäs
1 tsk chiliflakes
2 tsk balsamvinäger vit
Litet gräslök
Salt och peppar


Tillagning
1. Skala och finhacka rödlöken. Tärna avokadon och finstrimla gräslöken. Blanda med majonäs, chiliflakes och vit balsamvinäger i en skål. Vänd ner kräftstjärtarna. Smaka av med salt och peppar.
2. Fördela fyllningen i korvbröden och toppa med tångpärlor.
Servera gärna med valfri stark sås om du gillar hetta.

Recept: Mari Bergman



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...