25 maj 2019

Våren på Waldemarsudde




Jag besökte Waldemarsudde en dag i mitten av maj.
Först gjorde jag en kort rundvandring i trädgården för att njuta av blomsterprakten. Därefter gick jag in i museet för att  se utställningen Grez-sur-Loing - Konst och relationer. En underbar utställning!
Bakgrunden till denna fantastiska utställning är den mängd av konstnärer, som i slutet av 1800-talet samlades i den franska staden Grez-sur-Loing och där bildade en koloni. Över 100 verk av skandinaviska och anglosaxiska konstnärer, som verkade där under denna period visas nu på Waldemarsudde. Utställningen pågår till den 18 augusti.


Anselm Schultzberg, Första snön i aftonsol - Grez. 1889.

Carl Larsson, Gubben och nyplanteringen. 1883.

Johannes Grimelund, Kvinna med rött parasoll. Odat.

Julia Beck, Oktobermorgon. 1883.


Karl Nordström, Havrefält Grez. 1885.


Oscar Törnå, Stadsbild från Grez. 1876.


William Blair Bruce, Friluftsatélje. Odat.

2 kommentarer:

  1. Så fint att du kom iväg och fick njuta av denna underbara utställning, Birgitta! Den är rentav överväldigande i sin skönhet, och du har fotograferat flera av de målningar som jag själv fastnade för särskilt. Men hur lyckas du undvika de fula blixteffeterna från kameran??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, utställningen var verkligen fin! Blixt? Man får aldrig använda blixt på museer. Jag fotograferar överhuvudtaget aldrig med blixt. Kameran klarar av mer än man tror. Det märkliga är dock att tavlor ofta ser sneda ut. Det måste vara något med perspektivet som min kamera inte klarar av.

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...