1 maj 2019

Hitta böcker att läsa

Hur gör du för att hitta lämpliga böcker att läsa?
Jag gissar att du gör som de flesta. Läser recensioner i dagstidningar och tidskrifter. Får tips från vänner och bekanta (och bloggvänner). Får tips i radio och TV. Besöker bibliotek och bokhandel, kikar på utbudet och får inspiration. Kanske du har något specialintresse, där du följer utgivningen?

Stadsbiblioteket i Stockholm

Sedan gäller det att hantera alla tips man får. Själv brukar jag vara noga med att anteckna. Man tror att man skall komma ihåg, men det gör man inte.
Kanske du är med i en bokcirkel? Det är jag. I vår bokcirkel har vi valt att läsa varsin bok, som vi sedan presenterar för varandra. Det vanligaste är väl annars att alla läser samma bok och diskuterar den, men vi har alltså valt att göra litet annorlunda. Man skulle väl snarare kalla den för en boktipscirkel. Vi börjar alltid med att dricka kaffe, äta hembakt och skvallra en stund innan vi tar itu med böckerna.

 Torsviks bokcirkel

Jag använder mig mycket av bibliotekets katalog på nätet för att söka böcker.
Det finns mängder av litteraturgrupper på nätet. Många bloggar om litteratur. Det finns också bokcirklar på nätet, till exempel Bokcirklar.se
Jag är med på Facebook och har anslutit mig till en grupp, som heter Snacka om böcker. Där får man massor av tips, både nyare och äldre böcker. Rekommenderas! En äldre bok, som omnämndes där och som jag insåg att jag måste läsa om igen var Marlen Haushofers Väggen, en riktig kultbok från 1980-talet. Jag sträckläste den och kan meddela att den håller än!







4 kommentarer:

  1. Mycket intressant om böcker, boktips, bokklubbar mm. Haushofers Väggen har funnits i min bokhylla sedan den gavs ut. Jag fascinerades så av den. Man kan säkert prata mycket och länge om den i en bokklubb kan jag tänka mig. Nu inspirerade du mig att läsa om den. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland kan man ha tur och hitta böcker i sin egen bokhylla, som man känner att man vill läsa om. Jag gallrat massor av böcker, men tur nog inte Mobergs Utvandrarserie, som jag nu läser för andra gången.

    SvaraRadera
  3. Ni ser ut att ha väldigt trevligt på era träffar, och intressant med ert speciella koncept: att läsa olika böcker och redogöra för dem individuellt på träffarna. Hinner alla tala färdigt? Jag är också med i en bokcirkel, som grundaren döpte till Litterära Salongen. Vi är åtta personer, alla pensionerade eller aktiva bibliotekarier, så inga problem med anskaffningen. Salongen har t o m en egen blogg - se http://litterrasalongen.blogspot.com/.
    Tyvärr svårt att få alla att skriva i den, f.n. är det bara jag och Gunnar, som skriver ner våra tankar kring litteraturen. Men med bloggens hjälp så har vi koll på vad vi har läst och även när.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, några är rätt kortfattade och några är litet mer omständliga, så det jämnar ut sig. Att vi valt att inte läsa samma bok beror just på problemet med anskaffningen. Jag kan lugnt fixa mina böcker, men de övriga blir ju eventuellt tvungna att köpa böcker och det passar inte. Det är lättare för er som bor i Stockholm. Er blogg ser jättefin. Vår grupp har inte alls samma litterära ambitioner.

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...