7 oktober 2018

En dag i Montenegro

I mitt förra inlägg berättade jag om Ulrikas och min semestervecka i Dubrovnik. En av dagarna hyrde vi en bil och åkte över gränsen till grannlandet Montenegro.
Montenegro är ett litet land med endast 630 000 invånare. Huvudstaden heter Podorica. Den staden ligger en bit upp i landet. Vår resa gick utmed kusten med slutdestination Kotor.
Det var ett underbart vackert landskap vi passerade igenom. Större delen av resan åkte vi utmed Adriatiska havets kustlinje, men när vi sedan kom litet längre in i Kotorbukten möttes vi av ett landskap som påminde om det norska fjordlandskapet. Bedövande vackert!
Lunchen intogs på Hotel Belvedere i byn Herceg Novi, där vi helt oväntat var de enda gästerna! Restaurangen hade en ytterst blygsam entré från gatan. Vi passerade genom en pergola och kom sedan ut på en terrass med  magnifik utsikt. Tyvärr fick jag ingen bild, som ger denna restaurang rättvisa. Oh, jag skulle vilja återvända dit! De hade även lägenheter till uthyrning...

Det gäller att gardera sig med både hängslen och livrem, då man skall hitta vägen genom alla små byar.


Pergolan som ledde in till restaurangen på Hotel Belvedere i Herceg Novi


Badliv vid Kotorbukten

Kotorbukten

Gatubild från Kotor. Det var 30 grader varmt!

Kolla gatulampan!

Gammal innergård i Kotor

Skyltfönster i Kotor, fast utan fönsteruta!


2 kommentarer:

  1. Men så underbart det ser ut. Trevligt att hyra bil. Man kommer till platser man annars inte hittar. Det vore väl fint att hyra lägenhet där!?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är sällan man upplever något sådant som att "hit skulle jag vilja återvända."
    Vi får väl se... Man blir ju inte yngre.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...