26 november 2014

Lampor

Ett inlägg med tema Lampor passar väl bra i novembermörkret. Alla tycker vi väl att november och december blir uthärdliga tack vare alla möjligheter att skapa mysig stämning med bra belysning och tända ljus.

Först ut är Torsviks fyr eller Islingefyren, som den också kan kallas. Den ligger bara några hundra meter från min bostad på Lidingö och uppfördes förmodligen av AGA i början av 1900-talet. Den är släckt sedan många år tillbaka, men fungerar bra som landmärke i samband med kappseglingen Lidingö runt.
Som ni säkert känner till, var fyrens uppfinnare Gustav Dalén bosatt på Lidingö, där också AGA-fabriken låg.



Därefter kommer några lampor, som jag fotograferat under mina resor. Den första är från Wien och på något sätt typisk för den staden.




Här en otroligt vacker och säregen ljuskrona i form av ett skepp som hänger i St Petrus och Paulus kyrka i Vilnius.




Den här taklampan hänger i taket på Kokboksmuseet i Grythyttan. Relieferna föreställer matcirkeln.



I mitt nyligen uppfräschade kök har jag hängt upp en lampa i fönstret, som annars brukar vara som ett svart hål. Mysigt! Snart byts den ut till adventsstjärna.






Jag avslutar med tre bilder med julstämning. Det är från min lokala elbutik, som alltid brukar göra en fin julskyltning. Jag är väldigt svag för sådan här kitschigheter, men har helt enkelt inte plats hemma, så jag får nöja mig med att bara titta.




2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Allt som lyser upp nu är välkommet. Förstår att du blir sugen på något i affären. En sak som jag är svag för är fyrar. Det har jag alltid varit. Ofta köper jag en fyr av något slag när vi är någonstans. Därför blir jag glad när de börjar använda dem igen. Här i Ystad läste jag i veckan att de skickat in ansökan om att få tända en fyr som de precis gjort vid. Två andra fyrar i närheten är en som ligger i Sandhammaren och i Smygehuk. Så långt söder ut man kan komma i vårt land. Kram Bosse

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...