7 december 2012

Galleri Fredag - tro, hopp och kärlek


Veckas tema i Galleri Fredag är tro, hopp och kärlek. Jag tyckte först att det var svårt att hitta något som inte bestod av den vanliga klichén med ett kors, ett ankare och ett hjärta. Men då jag letade bland mina bilder hittade jag några som jag tycker passar in på ämnet.
                                                            

                                                      TRO



Flöjtspelande ängel är en skulptur av Carl Milles. Den finns i flera exemplar, varav ett finns alldeles nära min bostad. Jag tittar på den varje dag, då jag är ute på min morgonpromenad med hunden. Jag läser på Wikipedia, att när en replik av Flöjtspelande ängel skulle sättas upp i stadsparken i Skövde i september 1955, så skrev Milles ner en liten dikt, som skulle läsas upp vid avtäckningen:
" I dag spelar Du flöjt för oss som är församlade här.
Måtte Du ofta besöka denna by och ofta spela med glädje
att du kan avlämna rapport därovan med lyckliga känslor
och Gud ler - då han hör Dig berätta."

                                            HOPP



Skärmflygare på Skånes sydkust, precis på väg att lyfta. Bilden är tagen 2010 på en rundresa på Österlen
 
 
 
KÄRLEK

Mina föräldrar, då de just hade gift sig 1936. Bilden är från en film.

2 kommentarer:

  1. Fin tolkning av temat! Vilket underbart uttryck han har i ansiktet - ängeln - hur han är långt borta i musikens värld.

    Så tjusig din mamma var i sin sidendräkt med de vida ärmarna. Och den lilla hatten. Min mamma hade ju alltid hatt (även inomhus när hon var bortbjuden på lunch eller kafferep)ända till i slutet av 40-talet.

    Kram från Ingrid som tycker att det är roligt att du hänger med på fredagsgalleriet. Själv firade jag Mirrens födelsedag - bl.a. på Oscars - så det blev ingen tid över till galleriet denna vecka.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...