23 februari 2012

Mina ungdomsböcker D.2

I tidigare inlägg har jag presenterat några av min barndoms och tidiga ungdoms favoritböcker. Här kommer nu det sista inlägget, där jag visar några av mina favoritböcker från tonåren.


Cherry Ames sjuksköterska av Helen Wells. 1956. Den första i en serie om Cherry Ames som är en självständig, impulsiv flicka, som hemma i sin amerikanska småstad inspireras av doktor Jones osjälviska arbete, att bli sjuksköterska.


Boken till dig av  Kerstin Thorvall - Falk. 1959. En bok om att vara tonåring med tips och goda råd för unga flickor. Oförglömliga illustrationer!



Susy av Gretha Stevns. Detta var den första boken i en serie om yrhättan Susy och utkom första gången 1947. Jag har ett väldigt starkt minne av dem och det kan bero på att serien omfattade hela 22 delar!

Pernille av Grethe Stevns. Även detta var den första i en serie, som utkom första gången 1950. De blev dock inte lika populära som Susyböckerna. Gissa om jag blev häpen då jag fick veta att Grethe Stevns är pseudonym för en herre som hette Eilif Mortansson! Jag har naturligtvis alltid trott att böckerna var skrivna av en kvinna.

Tack för att följande finns: Stockholms stadsbibliotek och Svenska barnboksinstitutet. Tack vare dessa institutioner lyckades jag få tillgång till de böcker jag saknade. Tur också att antikvariat.net och Bokbörsen finns. Där lyckades jag köpa en del av böckerna.

2 kommentarer:

  1. Oj så roligt att hitta din blogg! Här finns så mycket jag känner igen bland böcker från 1950-talet! Jag har precis lyckats köpa en bunt Pernille-böcker och håller på att söka vem som illustrerat dem, för det är väl inte författaren? Även jag blev överraskad över att det var en man som skrev! Nu ska jag titta lite mer på vad som finns på din blogg! Hjärliga hälsningar från Elisabeth A född 1947

    SvaraRadera
  2. Så kul att du hittat min blogg. Ja, det där med illustratör av Pernille-böckerna var ju en bra fråga. Går man in på Svenska barnboksinstitutets katalog står det ingen illustratör angiven på den första delen, Pernille. Det är den enda titel jag har hemma.
    Om man sedan kikar in på Google, ser man att en Maggie Baarstad illustrerat åtminstone några av delarna och jag gissar att det är denna Maggie, som illustrerat den första delen också, även om det inte är angivet. Man kan ju se "Maggie" som signatur på en del av teckningarna. Men det kan finnas andra också. Jag har inte kollat upp varenda titel.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...