14 april 2011

Enslingen Johannes


Kommer ni ihåg radioprogrammen om enslingen Johannes? De sändes i flera avsnitt under 1975, men hade tydligen också förekommit i ett program som hette Kaskad redan under mitten av 1950-talet. Det var Gösta Bernhard (1910-1986), föreställande en radioreporter, som telefonintervjuvade enslingen Johannes på Johannesskäret, spelad av Stig Järrel (1910-1998).
Detta program ledde senare till en film. Både radioprogrammet och filmen förekommer med flera olika titlar: Enslingen på skäret, Enslingen Johannes och Enslingen Johannes på Johannesskäret. För att ytterligare förvirra det hela  finns det en bok av Emilie Flygare-Carlén med titel Enslingen på Johannisskäret utgiven 1846. Gösta Bernhard, som ju stod för manus, hämtade mycket riktigt namnet på sin radiopersonlighet från denna roman. Skillnaden är att Flygare-Carléns bok utspelar sig i den bohuslänska skärgården medan Gösta Bernhards ensling bor i Roslagen.
Radioprogrammet dök upp i mitt minne, då jag namngav min blogg. Jag kommer ihåg att jag tyckte att programmet var mycket roligt. Filmen såg jag aldrig och den blev tydligen en riktigt flopp.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att läsa ditt blogginlägg, vilket väckte en kaskad av fina minnen från min barndim

    Johannes på skäret är en förlaga av Viktor Andersson på Kälkerön, som ligger i Stigfjorden mellan Orust och Tjörn.

    Den 13 augusti 1965 fyllde Viktor 70 år. Han var en vän till min farfar Axel, som är född och uppvuxen på Orust.

    Farfar rodde farmor och mig - jag var då nio år gammal - över till Kälkerön där det vankades kalas. Det var en underbart vacker sensommardag. Solen sken från en klar himmel.

    En pojke och jag lekte med Viktors älskade hund Kerry och hans katter. Det var mycket kakor, tårta och saft. På den tiden var vi inte bortskämda med det. Så jag trivdes som fisken i vattnet.

    Jag blev jublande glad när jag hittade ett klipp på SVT arkiv om Viktor, som spelats in åtta månader tidigare vid juletid -64.

    När Viktors föräldrar och syskon alla var döda, blev han ensam kvar på Kälkerön med sina djur. Viktors stuga finns kvar och är upprustad. Djuren är tillbaka och har betat av sly och annat, så marken är som den var förr. För idag är Kälkerön en naturreservat.

    Skickar med länken från SVT-arkiv. "Enslingen på Kälkerön" Om du inte vågar klicka på länken, kan du själv söka på SVT-arkiv.

    http://www.oppetarkiv.se/video/1664235/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Heidi! Så intressant att höra historien om Viktor, som jag inte alls kände till. Tack för tipset om länken. Den skall jag gå in och titta på. Hälsningar Birgitta

      Radera
  2. Se nu att ditt blogginlägg är från 2011, samma år som jag hittade programmet om Viktor. Hoppas du ser inlägget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. Jo, nog ser man kommentarerna även om inlägget är gammalt. Jag får dem som e-post. Nu har jag sett filmen. Så trevligt han verkade ha det.

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...