29 december 2022

Julläsning

Dessa böcker har jag läst i jul:

Fackbok: Lappugglan, skogens dolda väsen av Jonas Classon och Anna Froster. 
Jonas Classon är fotograf och Anna Froster är biolog, journalist och författare. Tillsammans har de gjort en underbar bok om den mystiska och mytiska lappugglan. Fantastiska bilder och en lärorik text.


Ljudbok: Malma station av Axel Schulman
Boken har fått strålande recension i DN. Det är första gången jag läser något av Axel Schulman. De som har läst hans tidigare böcker känner säkert igen mycket. Hans skriver ofta om barns utsatthet och det gör han här också.
Schulman är definitivt en mycket bra berättare, men jag hade litet svårt att ta till mig boken. En stor del  är berättat ur ett barns perspektiv, men känns inte riktigt trovärdigt, eftersom det ändå blir ur ett vuxenperspektiv. 



Skönlitterär bok: Glaskupan av Sylvia Plath.
I vår lilla bokcirkel brukar vi läsa varsin bok, som vi sedan presenterar för varandra. Men ibland läser vi samma bok för att kunna föra en liten diskussion. Glaskupan valde vi till  decemberträffen.
Detta är en oerhört stark berättelse, som jag tror att många känner till och kanske också har läst.
Den handlar en kvinnas väg mot djup depression och sinnessjukdom. Sylvia Plath var en mycket skicklig författare, som tyvärr gick bort alldeles för tidigt under tragiska omständigheter. Boken är till stor del självbiografisk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Tjuvlyssnaren av Maria Ernestam

Jag har läst Maria Ernestams senaste bok Tjuvlyssnaren. Den handlar om Karl-Gunnar Hammarkvist som är 64 år och lever ensam. Han är ekonom p...