23 november 2022

Julpyssel

Nu börjar julen närma sig. Sedan några år tillbaka gör jag egna julkort och målar motiven i akvarell. Förlagorna hittar jag på Youtube.
Så här blev de:



Dags att sätta igång med julbaket!
Det har varit tradition varje år att  jag bjudit mina barn med familjer på middag vid första advent. Nu har vi blivit så många att jag fått sänka ambitionen och nöjer mig med att bara bjuda på kaffe med dopp. Men jag bemödar mig om att göra det riktigt fint och bara servera hembakat. Här är ett nytt recept på Wienerstänger av Hilda Kirkhoff ur boken "Kaklycka med Hilda". Dessa kakor samt en saffranskaka med lingon och mandelmassa, kommer att stå på bordet. Pepparkakor också naturligtvis, men i år köper jag dem färdiga. 


Som ni vet sedan tidigare, är jag fascinerad av miniatyrer. Jag beställde hem ett minihus i byggsats. Det var faktiskt rätt jobbigt att sätta ihop, men tack vare en instruktionsfilm på Youtube lyckades jag till slut, även om mitt hus inte alls blev lika fint som det på filmen.
Om jag skall vara absolut ärlig, så är denna typ av byggsats egentligen inget för mig. Det är alldeles för pilligt. Vissa föremål är extremt små, så de fick jag helt enkelt lägga åt sidan. 
Box theatre  finns med olika typer av innehåll. Jag valde den som kallas Countryside Notes. Jag köpte den på nätet från Amazon. Den är billig. Limmet, som skulle ingå, hade de missat och det är faktiskt mycket viktigt att ha rätt sort lim.
Men detta kan ändå vara ett tips på julklapp till den som man vet är mycket händig och inte är rädd för små saker. Men det är absolut inget för små barn!




Här har jag just packat upp delarna. Limmet är mitt eget och rekommenderas ej!


Så här blev det! Litet snett och vint, men får duga.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...