13 augusti 2017

Mitt dockskåp





Några har under året undrat hur det gått med det dockskåp, som jag började inreda förra våren. Pysslande med dockskåpet har varit något jag ägnat mig åt, då jag inte haft något annat för mig. Det har inte känts som något som brådskar. Det har varit roligt att få gå och fundera litet över hur man vill ha det. Jag har handlat en del på nätet och besökt Miniatyrmässan, som hålls två gånger om året. Urvalet av dockor och möbler i gustaviansk stil är mycket begränsat. Jag fick specialbeställa madame Lillkvist, dockan med gustavianska kläder, som alltså är husets enda invånare, förutom kökspigan. Några enkla småsaker har jag faktisk lyckats tillverka själv.
Jag ville studera en genuin gustaviansk miljö och inväntade alltså den visning av Skogaholms herrgård, som görs varje sommar på Skansen.
Nu tycker jag ändå att det är dags att visa upp det jag åstadkommit hittills. Det återstår att göra en del kompletteringar och förbättringar, men man kan ändå säga att det är i stort sett klart.
Det går att klicka på bilderna, så blir de större.

Sovrummet

Närbild på toalettbordet

Salongen

Närbild på madame Lillkvist vid kaffebordet

Köket

Närbild på köksbordet. Observera råttan på golvet!


6 kommentarer:

  1. Men så fint det blivit. Har suttit länge och begrundat alla detaljer på bilderna. Älskar kaminerna, tavlan, tallrikshyllan och tenntallrikarna. Ja naturligtvis alltihop. Tror det ligger mycket arbete och många timmar bakom. Väldigt roligt att få se det.

    SvaraRadera
  2. Tack Eva. Visst ligger det en del arbete bakom det hela, men det är inte min förtjänst. Finast är nog dockklänningen, som är handsydd av en duktig person. Som sagt, en del återstår: ett golv i köket, mera köksutrustning, gardinerna bör nog göras om osv.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att läsa och se vad människor kan åstadkomma, som har den där extra förmågan. Jag har läst om ditt intresse tidigare. Jag sitter och funderar på var någonstans det i närheten finns museum med dockhus. Jag har det någonstans i pärmen om utflyktstips. När vi hade porslinsmuseum/samlingsmuseum älskade jag att komma i samtal med samlare av olika slag. Extra kul med de som inte bara köper och samlar utan själva gör något kreativt.
    Sensommarhälsningar från ett blåsigt Ystad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bosse! Dina kommentarer är alltid så vänliga. Mina egna insatser i dockskåpet är dock ytterst blygsamma, men det finns många runt om i landet som sitter och tillverkar själva. Jodå, visst finns det en del museer som visar dockskåp. Här i Stockholm finns de på Nordiska museet, men det finns några ytterligare runt om i landet. Hälsningar Birgitta

      Radera
  4. Så fint! Vi bor i ett hus från slutet av 1800-talet, jag skulle gärna inreda det som du inrett här. Så kul att hitta en harpa i miniatyrstorlek!

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...