2 januari 2014

Maria Ernestam, Alltid hos dig

Känner du till databasen Alex? I den kan man leta efter information om författare. I min hemkommun kan man komma åt databasen på biblioteket, men i en del kommuner kommer man åt den även hemifrån. Man måste förstås vara inskriven som låntagare. Finns även som app.
Jag blev litet nyfiken på författaren Maria Ernestam efter att ha läst hennes bok Alltid hos dig. Jag hade aldrig läst något av henne förut och hon har ju inte uppmärksammats särskilt mycket. Det var en intressant ny bekantskap.
I Alex får jag veta att hon är född 1959, har arbetat som journalist och skrivit flera romaner. Teman i många av hennes böcker är döden, gott/ont och barn som far illa. Ja, det låter ju väldigt dystert och i boken "Alltid hos dig" fanns mycket allvar, men också hoppfullhet.
Boken är en fin och lättläst släktskildring i parallella tidsplan. Ernestam är ingen gestaltare, däremot en mycket bra berättare.

2 kommentarer:

  1. Jag går nästan alltid till Internet när jag söker information om böcker, Maria Ernestam har jag inte läst något av, men det är ju lätt att ändra på. Har haft fullt upp med Karl-Ove Knausgård i månader nu, så det ska nästan bli skönt med något helt annat. :-)

    SvaraRadera
  2. Har heller inte läst något av henne. Får vänta tills jag läst ut alla böcker som hopat sig på skrivbordet under julen. I Mälarhöjden, där jag tillbringat trettonhelgen blev det heller inget läst... Men tack för tipset-
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...