4 oktober 2013

Galleri fredag - murar

Galleri fredag består av en grupp bloggare, som varje fredag publicerar varsitt inlägg under ett gemensamt tema. Bilderna ligger i fokus. Denna veckas tema är murar. Widgeten finns hos Annika i Washington. Det skulle finnas en här hos mig också, men jag lyckades inte få in den.

Jag blev första gången fascinerad av murar under en rundresa i Storbritannien. Jag tog många bilder och gjorde även ett inlägg på min blogg. Några av bilderna har jag alltså visat tidigare. Jag läste på och så här skrev jag då:
Murarna används för att avgränsa åkrar, betesmark och tomtmark. Jag tycker att de är så vackra och tänker på allt arbete, som måste ligga bakom.
Jag visste inte så mycket om murar tidigare, men har nu lärt mig att denna typ av stenmur kallas för kallmur. Det finns en tradition förknippad med dem.
Kallmur är en byggnadsmetod som innebär att man bygger en mur av stenar utan murbruk mellan stenarna. Muren hålls uppe genom att stenarna kopplas samman med varandra. Ett vanligt sätt är att man först gräver ett smalt dike, som man fyller med stenar. Därefter byggs muren med stenar i lämpliga storlekar och former. Längst uppe placeras ofta en rad sluttande eller lodräta stenar inte bara som dekoration, utan också för att hålla ihop muren.
De är mycket vanliga i Storbritannien och på Irland, men förekommer även i södra Europa och i USA. Ja, de finns i Sverige också. En berömd kallmur finns i Ottenby på Öland. Kallmurar förutsätter naturligtvis att området där de byggs, är rikt på sten.
Metoden har sina anor från järnåldern. Den blev speciellt vanlig under medeltiden. Inkafolket lär ha varit experter på denna byggnadsmetod. De flesta vi ser idag är alltså flera hundra år gamla.
I Storbritannien finns flera föreningar för murbyggare och andra intresserade och man ordnar till och med tävlingar i murbyggande.







Så finns det andra typer av murar. En mycket berömd mur är Berlinmuren. Den här bilden är tagen för några år sedan.









7 kommentarer:

  1. Vad bra med en genomgång av murar! Lärorikt och många fina bilder! Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  2. Väldigt vackra murar, utsmyckade till och med på olika sätt. Också på vår ö i havet, Åland, finns en del stengärdsgårdar som vi kallar dem, men som är kallmurar förstås. Ett bra sätt att omgärda markerna med tillika som man plockar sten ur åkrarna.
    Tack för trevligt tema!
    En trevlig helg önskas
    Karin

    SvaraRadera
  3. Fina murar.
    OCH jag fick lära mig ngt nytt.
    ja, widgeten funkar hos mig. Synd att du inte lyckas få upp den här.
    De strular för många, det vet jag.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Fantastiska murar finns det tydligen i Storbritannien. Förstår att kameran ideligen åkte fram - fina bilder blev det också! Mirrfamiljens sommarhus på Öland är omgärdat med en kallmur (har jag genom bloggen fått lära mig att det heter) och i omgivningen finns det rikliga exempel på sådana. Tänker ofta på vilket enormt slit det måste har varit för smålänningar och ölänningar att anlägga alla dessa kallmurar utan andra redskap än spett och spadar och sina egna händer!
    Jag önskar dig en skön helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Många murar är rena rama konstverken!

    SvaraRadera
  6. Fina bilder på murar :-)
    Jag älskar att fota äldre stenmurar, just för att de är både "ojämna" (till skillnad från "raka" tegelmurar) och för att det ofta växer mossa och sådant på dem!
    Däremot hade jag ingen historisk kunskap om just murar, så det var riktigt roligt att läsa!

    SvaraRadera
  7. Oj ja, tänk vilka murar det finns i UK! Och ibland på båda sidor vägen så man knappt vågar köra för man tror man ska skrapa bilen.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...