26 april 2013

Galleri fredag - porslin


Veckans tema i Galleri fredag är porslin.
Jag har i ett tidigare inlägg berättat om mitt besök på Rörstrands slott i Stockholm. Där låg ju en gång i tiden Rörstrands porslinsfabrik. Den del av slottet som finns kvar var väl inte mycket att hurra för, men det var rätt intressant att se de vackra kakelugnarna i huset.

 
 
 








Någon vacker kakelugn har jag inte hemma, men en hel del porslinsföremål. Många av sakerna är jag mycket fäst vid. Jag har en liten samling av porslinshundar, som jag har vårdat ömt.




Porslinshund från Rosenthal 1964



Porslinshund från Hutschenreuter ca 1958








 
 
 
Kanna, som är minst 100 år gammal

 

 
Vas från Rörstrand



 
 
Gustavsberg Peking från 1895. Jag har en hel servis, som tas fram vid högtidliga tillfällen
 
 
 

Slutligen en liten kaffeservis, som sällan kommer till användning eftersom den bara har två koppar.

1 kommentar:

  1. Underbara kakelugnar! Roligt att se dina små porslinshundar också. Väldigt vackert porslin från Gustavsberg! Förstår att du inte använder det så ofta.
    Har själv en vacker kaffeservis från Hackefors i Linköping som jag aldrig använder eftersom kopparna är för små. Vet inte vad jag tänkte på när jag köpte den? De är DESSUTOM kantade med guld...
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...