30 augusti 2012

Barn 312


Kommer ni ihåg  berättelsen om Barn 312 av Hans Ulrich Horster? Den gick som följetong i Allers i mitten av 1950-talet. Finns även i bokform och är också filmatiserad. Det som gör att man minns den så väl är naturligtvis själva historien, men också teckningen av huvudpersonen. Den ritades av Kurt Ard och föreställde en oerhört söt flicka i tioårsåldern. Precis så söta drömde alla flickor om att vara, som var i den åldern vid den tiden. Kurt Ard gjorde många andra underbara illustrationer i Allers.
Nu har jag just läst om boken och tycker faktiskt att den håller. Inte stor litteratur, men en intressant tidsskildring. Man kan tycka att en del verkar osannolikt, men man får inte glömma att tiden i berättelsen är början av 1950-talet i Österrike. Krigets efterdyningar finns där och könsrollerna var mer befästa. På boken omslag står bland annat "läs om en mors kamp för sitt barn". Det stämmer, men det intressanta i boken är faderns kamp och beskrivningen av den.

10 kommentarer:

  1. Boken gjorde ett oförglömligt på mig. Läste den som Allers-följetong. Minns också den fina bilden, men numret (312) hade jag glömt och fick jobba med att hitta titeln på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. menade naturligtvis ...ett oförglömligt INTRYCK på mig ...

      Radera
    2. Jo, jag förstod vad du menade! Så bra att du fick tag på bokens titel. Läs gärna om boken, som jag gjorde. Den var bra.

      Radera
  2. Läste också om den och - ja! den höll! fast riktigt lika oliiiidligt spännande som då var den inte ... Mina barn läste den också och den fann nåd även inför deras ögon.

    SvaraRadera
  3. O ja, den läste jag och min bästis. Hennes mamma prenumererade på Allers men jag tror att vi läste den som pocket. Kommer ihåg att den grep oss djupt.

    SvaraRadera
  4. O ja, den läste jag och min bästis. Hennes mamma prenumererade på Allers men jag tror att vi läste den som pocket. Kommer ihåg att den grep oss djupt.

    SvaraRadera
  5. Hej Hittat en målning eller ett tryck av den söta flickan och signerad av Kurt Ard. Hur hittar jag mer information om denna ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Du kanske kan hitta något på nätet.

      Radera
  6. Vi hade också Allers och jag slukade Barn 312. Vi var också förtjusta i Kurt Ards omslag (i Norman Rockwells anda, ser jag som vuxen). Ett favoritomslag var damen som provade hattar, med rimmade kommentarer. Det slutade med att hon återfann sin ursprungliga hatt utan att känna igen den: "Ja, äntligen en hatt som klär! Den tar jag och förlåt besvär!" Letar förgäves efter detta omslag i Google under både Allers, Familie Journal och Hör zu. Däremot hittar jag samma dam - till synes iförd samma hatt - på ett annat omslag. Någon som minns bilden med hattarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag minns inte bilden med hattarna, men jag kommer ihåg att flera av teckningarna var mycket roliga!

      Radera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...