26 januari 2012

Mina barnböcker D.1

Här kommer första inlägget med några av min barndoms favoritböcker. En del av dem har blivit klassiker och kommit i nya upplagor.




Snorre Säl av Fritiof Saelen, som utkom 1946,  handlar om en sälunge. Den innehåller stor dramatik och är faktiskt litet läskig...



Jag vill inte gå och lägga mig av Astrid Lindgren. Utkom 1947. Den här boken har jag ett väldigt starkt minne av eftersom jag, precis som huvudpersonen i boken, inte gillade att gå och lägga mig på kvällarna. Mitt eget exemplar av boken försvann och det dröjde ända till 2009 innan jag kom mig för, att försöka köpa den igen. Två år stod jag på väntelista  på antikvariat.net innan jag åter hade den i min ägo.


De vilda svanarna av H.C. Andersen. Sagan handlar om en prinsessa och jag var mycket imponerad av att hon hade hela elva bröder. Själv hade jag bara en enda! Men så var jag ju inte prinsessa heller. Jag älskade teckningarna, som är gjorda av Evalisa Agathon. Denna utgåva är från 1948.



Under några år hade vi en barnflicka i mitt föräldrahem. Hon var duktig i teckning och gjorde en ABC-bok till mig. Här är en av illustrationerna.
Fortsättning följer nästa vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...