11 april 2020

En gammal bild






En natt i september 1940 blev biblioteket i Holland House till stora delar förstört i samband med ett tyskt bombanfall. Bilden, som är tagen av en okänd fotograf dagen efter bombanfallet, visar hur taket fallit in, stora bjälkar fallit ner och möbler hamnat huller om buller. Hyllorna däremot var så gott som intakta och böckerna förblev vackert och prydligt arrangerade i rätt ordning. Mest rörande tycker jag det är med de oklanderligt välklädda herrarna, som oberört kliver omkring i bråten och fortsätter att utforska hyllorna efter något läsvärt.
Denna bild har genom åren fascinerat många eftersom den innehåller djup symbolik. Titta på bilden och fundera vad den säger om mänskligheten!
Holland House är ett litet slott i centrala London byggt 1605. Slottet, eller rättare sagt det som finns kvar av slottet, har genomgått många öden för att slutligen bli vandrarhem.
Då jag för några år sedan var i London, begav jag mig till Holland House för att undersöka om möjligen biblioteket blivit återuppbyggt. En vänlig receptionist berättade att byggnaden var visserligen återuppbyggd, men innehöll inte längre något bibliotek, utan är i stället sovsal för deras gäster.

Biblioteket, som idag är sovsal

4 kommentarer:

  1. Verkligen en fantastisk bild. Kan inte låta bli att tänka på det engelska uttrycket "Keep calm and carry on" när jag betraktar fotot.

    SvaraRadera
  2. Ja, detta är verkligen en klassisk bild, och så stoiskt engelsk! Jag älskar den verkligen, och minns just att min siste chef på biblioteket hade den på väggen i sitt tjänsterum. Undrar vart böckerna i hylllorna tog vägen sedan? En och annan volym kanske blev kvar som nattlektyr till sovsalens gäster.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...