23 oktober 2021

Fem en fredag

Jag ansluter mig nu för första gången  till en bloggrupp, som heter Fem en fredag. Det är Elisa, som ger oss frågor att besvara varje fredag. Veckans ämne är KULTUR. Jag är litet sent ute, det har redan blivit lördag, men ämnet ligger mig varmt om hjärtat så jag vill gärna vara med .

1. Var går du helst för att se konst?
Nationalmuseum. Intresset för konst har kommit nu på gamla dar. Jag gick en kurs i Konstvetenskap på Senioruniversitetet för några år sedan. Just när jag var klar med kursen öppnade Nationalmuseum igen efter att ha varit stängt för renovering  i flera år. Jag har besökt museet flera gånger sedan dess och njuter varje gång. Senast var det Zornutställningen.

Anders Zorn Sommarnöje

2. Vad såg du senast på bio?
 En gammal arbetskamrat och jag brukar roa oss med att gå ut någon gång om året och äta en bit mat och sedan gå på bio. Senast såg vi filmen Nothing but a dame. Det är en dokumentär om fyra äldre engelska skådespelskor, som ser tillbaka på sina liv och karriärer. Nu har det inte blivit något biobesök på länge på grund av pandemin.


3. Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagskväll?
Det blir nog hemma i läsfåtöljen.

4. Vilken bok kom senast i din ägo?
Jag köper mycket sällan böcker. Lånar det mesta på biblioteket. Denna bok blev jag dock tvungen att köpa, eftersom jag förstod att den skulle ta tid att läsa. Den är också trevlig att ha i bokhyllan som en uppslagsbok.




5. Vem ser du gärna på scen?
 Jag gillar Marie Göranzon.


16 kommentarer:

  1. Så morsomt at du har funnet fram til Fem en fredag du også. Vi har blitt mange her etterhvert...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg ett inlägg hos Paula och blev sugen på att ansluta mig. Men oj, så många det är...

      Radera
  2. Marie Göransson är sevärd. Nationalmuseum var det länge sen jag besökte nu.. Roligt att du hittat till fem en fredag. Det är en trevlig aktivitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Ja. det verkar vara en trevlig grupp!

      Radera
  3. Håller med dig om Marie Göranzon, hon är bra och otroligt mångsidig.
    Roligt det där med konst. Medan jag fortfarande jobbade var jag ansvarig för företaget konstklubb. Tyckte det var hur roligt som helst att åka på konstrundor och bjuda in olika konstnärer till vernissage på mitt jobb. Nu har jag tappat intresse lite. Åsså är hela lägenheten full av tavlor med mera.
    Vad gäller böcker som köper jag alltid böcker. Har aldrig lånat en bok på bibblan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har tröttnat på konst? Så olika det kan vara. Som jag skrev så har intresset kommit hos mig på gamla dar. Naturligtvis har jag inte varit ointresserad förut, mest okunnig. Så du köper alla böcker? Då har du nog fullt i bokhyllan också!

      Radera
  4. Nationalmuseum är fint. jag skulle gärna gå på bio en fredagskväll eller gå ut och äta och ta ett glas vin. eller också duger läsfåtöljen bra. Marie Göranzon är lysande även om hon inte klarar sig så bra i På minuten i radio...men det är ju en annan sak

    SvaraRadera
  5. Det är så trevligt att läsa om vad andra gillar för något, vare sig ämnet det är kultur eller annat. Jag var också tvungen att läsa om dig och såg då att du gillade Jacques Tati - och här är en till. Konstigt egentligen för jag har oftast lite svårt för s.k. komiker, men hans humor älskade jag.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Så roligt att höra. Ja, Semestersabotören kan jag se hur många gånger som helst.

    SvaraRadera
  7. Så kul att läsa dina svar, och att du anslutit dig till den här gruppen. För mig har det blivit så, att elisamatildas frågor nästan är det enda jag använder min blogg till nu för tiden. Kanske ett och annat inlägg utöver det, men inte ofta. Väl mött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag. Frågorna är alltid intressanta och ofta har man ju svårt att få fram ämnen på egen hand.

      Radera
  8. Den boken har jag nu reserverat på mitt bibliotek! Tack för tips. Jag skrapar lite på ytan bara, kan inget om konst. Lika illa är det med klassisk musik. Men njuter alltid av Kontrapunkt när programmet går på teve. Alltid trevligt att bredda sin allmänbildning en smula.

    SvaraRadera
  9. Så roligt att du blev inspirerad att låna boken. Men du, den är jättetjock så räkna med att den tar tid.

    SvaraRadera
  10. Nationalmuseum har jag i alla fall varit på en gång. Zorn har gjort mycket fint. Har besökt Zorngården två gånger nu i Mora, lika spännande varje gång!
    Marie Göranzon skulle jag också gärna se på scen!
    Svar: Boken "Bergens stjärnor" av Jojo Moyes kan jag varmt rekommendera, blev positivt överraskad av den. Vi fick välja att läsa den eller den andra boken "Vända hem", eller om man ville läsa båda, jag insåg ju att jag redan hade läst "Vända hem", så därför blev det "Bergens stjärnor"!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för boktipset! Har hört mycket om Moyes, men ännu inte kommit mig för att läsa något av henne.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...