12 september 2015

Dödstädning

Under det senaste året har jag tagit itu med det som många av oss äldre känner oss nödsakade att göra - den så kallade dödstädningen. Nu hör jag faktiskt inte till den typen av människor, som samlar på mig alltför mycket. Jag är rätt duktigt på att slänga. Ändå var jag tvungen att gå litet djupare och framför allt sortera upp en hel del.

1. Pappersfotografier. De flesta av intresse är naturligtvis inklistrade i album. Kvar fanns många lösa pappersfoton. Jag kastade sådana, som föreställde helt okända personer eller platser. På bilder, som sparades, skrev jag på baksidan vad de föreställde och vilket årtal bilden är tagen,om jag nu vet årtalet. Sorterade så gott det gick i mappar märkta Barnen, Släktingar osv

2. Diabilder. Några kastades och resten lades in på ett USB-minne, så att jag sedan kunde lägga in dem i datorn.

3. En gammal smalfilm lades över på en DVD. Det var roligt att få se den efter alla år.




4. Urklipp och gamla pappersdokument. Sorterades upp och lades i olika mappar, som märktes.



5. På mina  tavlor har jag klistrat fast ett papper på baksidan med  uppgifter om konstnär och varifrån tavlan kommer. Proveniens som det heter.


6. Jag har slängt alla gamla grammofonskivor utom några 78-varvare. Märkligt att just dessa blivit kvar från ungdomen, när så mycket annat har försvunnit!



7. Ett gammalt piano. Jag spelar inte på det längre. Barnen tillfrågades, men tackade nej. Inget napp på Blocket. Det åkte ut! På så sätt fick jag ju också litet mer utrymme.




8. Böcker är ett känsligt ämne. Jag köper mycket sällan böcker numera. Jag lånar det mesta. Mycket av det jag hade i bokhyllan var gammalt. Jag var brutal och rensade ut fem hyllmeter. Sedan  gick jag in  på antikvariat.net för att kolla tillgången och göra en bedömning om några av de utgallrade böckerna kunde ha något ekonomiskt värde. Därefter kontaktade jag ett antikvariat. De tackade nej till alltihop! Det blir till att släpa ner dem till pappersåtervinningen.

Hej då Grimberg!








7 kommentarer:

  1. Lite sorgligt är det med gamla pianon, jag har också ett.
    Om du vill så kan du kolla på www.bokborsen.se om du har värdefulla/eftertraktade böcker, i så fall kan du sälja dom där. En gammal fältflora för 100 kr t ex.

    Tips, om du tar bort blankrader under blogginlägget så får du kommentarsfältet närmare inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack englundskan för ditt erbjudande. Jag känner till Bokbörsen. Har själv handlat en del där. Men att lägga in flera hundra böcker... Jag kollade ju på antikvariat.net. Det fick räcka.
      Bra att du påpekade det där om blankrader. Hade inte tänkt på det själv.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  2. Verkligen bra jobbat!!! Fast LP-skivorna borde du ha sålt, folk jagar såna nu för tiden ... Piano är ett sorgligt kapitel! Får man bjuda på lite läsning?
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2008/08/att-ta-det-piano.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men klassisk musik på gamla raspiga LP. Är det verkligen någon efterfrågan? Beträffande 78-varvare kan jag tänka mig att det finns intresse hos en del samlare. jag skall kolla upp det.
      Är du med bland Lördagsbloggarna? I så fall måste jag lägga in din adress i förteckningen.

      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  3. Verkligen bra jobbat!!! Fast LP-skivorna borde du ha sålt, folk jagar såna nu för tiden ... Piano är ett sorgligt kapitel! Får man bjuda på lite läsning?
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2008/08/att-ta-det-piano.html

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen disciplinerad! OCH ordningsam. Jag har svårt att göra mig av med böcker, men bra tips att slänga gamla smutsiga pocketböcker från studietiden på femtiotalet. Jag ska börja med dem i alla fall. Det med mapparna ska jag också ta efter - har många foton som bara ligger huller om buller i papplådor.
    Ingrid som önskar dig en skön och vilsam helg.

    SvaraRadera
  5. Ordning och reda då dödsstädningen är klar!

    SvaraRadera