23 januari 2014

Läsa ljudböcker i mobilen

På stan ser man just nu reklamaffischer för ljudböcker i mobilen. Det finns flera företag, som erbjuder denna möjlighet, bland annat Storytel. Det är utan tvekan ett vällovligt försök att få människor att inte bara lyssna på musik i mobilen, utan även att lyssna på böcker. Men det kostar ju, förstås...
Jag tittade in på företagets hemsida för att se vad som erbjuds. Tja, det är ett konventionellt utbud av deckare och underhållningsromaner. En del böcker är på engelska. Priset är 89 kr/månaden om man nöjer sig med en ljudbok per månad och 169 kr/månaden om man vill ha ett obegränsat antal per månad.
Billigare blir det, om man utnyttjar de möjligheter som finns på biblioteken. I min hemkommun kan man lyssna på ljudböcker via bibliotekets hemsida, men vill man lyssna i mobilen finns vissa begränsningar.
Ytterligare en möjlighet, som jag själv använder mig av, är att låna ljudböcker i Mp3-format på biblioteket och föra över dem direkt till min smartphone.



3 kommentarer:

  1. Jag har svårt att lyssna till ljudböcker, tycker det är skönt med tystnad när jag är ute och går. Vill också hellre ha en bok att bläddra i. Håller med dig om att det är bra mycket billigare att gå till biblioteket - man får ju dessutom en promenad dit också eller en anledning att åka in till stan.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har inte kommit in i detta med ljudböcker, kanske för att jag älskar de konventionella och tycker att en dimension försvinner om jag inte får hålla i boken, känna doften av den, höra ljudet av bladen jag vänder. Man kanske borde söka för detta? :-D

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer. Jag har bara ljudböcker som ett komplement. Visst ger det mest behållning att sitta med en vanlig pappersbok och flera av de böcker jag vill läsa finns inte som ljudböcker. Just nu läser jag t ex Gunilla Palmstierna-Weiss memoarer. Den boken är helt fantastisk och innehåller dessutom många bilder. Ljudboken tar jag på kvällen då jag gått och lagt mig. Är trött i ögonen då och ljudboken hjälper mig att koppla av. Brukar rekommendera ljudböcker till folk som säger att de har svårt att somna på kvällen. Bra också att ha då man är ute och reser.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...