25 januari 2013

Galleri fredag - på väggarna

Många av mina tavlor kommer från mitt föräldrahem. Det är bara några enstaka, som jag själv har köpt eller fått som present.




Denna tavla är målad av konstnärinnan Lily Kjellén. Hon levde 1874-1946. Många tror att den föreställer en gård, som funnits i min släkt, men jag har faktiskt ingen aning om vad det är för en gård.


Denna akvarell är min favorittavla. Den är målad av Anna Maria Gardell-Ericson. Hon levde 1853-1939. Hon var mycket uppskattad och berömd på sin tid och finns faktiskt representerad på Nationalmuseum.


Denna tavla är målad av Bo Yson Sjöberg, som levde 1915-1994.






 Stockholmsmotiv, som synes. Konstnären är okänd.





Detta är en kopia av en akvarell gjord av den engelska konstnärinnan Beatrix Potter. Ni känner säkert igen Pelle Kanin!

2 kommentarer:

  1. Så roligt att ha så mycket kvar från din barndom, mycket minnen. Vi har samma favorittavla.=) Och ja, Pelle Kanin känner jag allt igen!=)

    SvaraRadera
  2. jag tycker mycket om tavlan med Stockholmsmotivet. Kan du inte gå till någon expert och fråga om de vet vem som målat den?
    Kram!

    SvaraRadera

Mitt dockskåp

Några har under året undrat hur det gått med det dockskåp, som jag började inreda förra våren. Pysslande med dockskåpet har varit någo...