14 december 2012

Pepparkakshus

Galleri fredags tema var egentligen Lucia, men eftersom jag inte lyckades få några bra bilder till detta,  väljer jag i stället att skriva och visa bilder på temat pepparkakshus.
Traditionen att tillverka pepparkakshus kommer från Tyskland. Pepparkaksbakning är en urgammal tradition, men seden att baka pepparkakshus uppstod först under 1800-talet. Kanske man inspirerades av Bröderna Grimms saga om Hans och Greta, där ju häxan bodde i ett  pepparkakshus. I den tyska staden Weissenberg finns världens enda pepparkaksmuseum,"Alte Pfefferküchlerei".


  
Som väl de flesta känner till, utlyser Arkitektmuseet i Stockholm en pepparkakstävlig varje år. I Bergen i Norge har man också denna tradition och i år lär man ha gjort världens absolut största pepparkaksstad, Pepparkaksbyen.
Då mina barn var yngre och fortfarande bodde hemma gjorde de en gång ett pepparkakshus och jag har kvar bilder på det.

Här håller visserligen Mattias på med knäck, men det blivande pepparkakshuset skymtar till vänster. Bilden är från 1988.




Ulrikas och Mattias pepparkakshus från 1988.



Förra året besökte jag Nora julmarknad. Då pågick det en pepparkakshustävling. Deltagarnas bidrag fanns att beskåda i butikernas skyltfönster. Här är de bilder jag tog.








2 kommentarer:

  1. Försökte göra ett pepparkakshus när Mirren var liten. Fick bränt socker på handen - ärret syns fortfarande. Sen blev det inga fler pepparkakshus. Ulrikas och Mattias pepparkakshus var jättefint med sitt vackra tak! Ett verkligt tips som jag ska vidarebeordra till Mirren, som inte bränt sig än i alla fall.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Fri tolkning ;)
    Vilka fina pepparkakshus!

    SvaraRadera

Gems weekly photo challenge - GNISTRA

Så här i juletid är det mycket som gnistrar, eller i alla fall glimmar. Jag var på Stortorgets julmarknad i Stockholm och tog några bilder. ...