16 november 2012

Galleri Fredag - knappar

 


 

Jag har blivit erbjuden att ansluta mig till en grupp bloggare, som kallar sig Galleri Fredag. De anger ett tema varje vecka. Veckans tema är knappar och jag hakar på. Kul ämne!
Jag har massor med knappar liggande i mitt syskrin. Det var ju så förr, att innan man kastade ett plagg, utslitet, omodernt eller urvuxet, så klippte man först loss knapparna. De sparades, eftersom knappar är dyra och man kunde ju aldrig veta om de skulle komma till användning igen. De tar ju dessutom så liten plats. Visst har det hänt någon enstaka gång att någon knapp kommit till användning, men de flesta har bara blivit liggande.
När jag nu tar fram alla dessa knappar, så väcker de minnen...




Till manchestersoffan från 1970. Det var nog inte så att knapparna sparades, då soffan slängdes, utan de hade bara lossnat och ingen orkade sy i dem
 


 
Till kamelhårsulstrarna från 1960 och 70-talet
 
 
 
Till klubbjackan från 1970-talet
  
 
 
 
Vackra röda knappar
De allra vanligaste vita knapparna
 
 
I mitt föräldrahem anlitades ibland en sömmerska. Det var inget ovanligt förr. Hon sydde upp en del kläder till min mamma och mig. Knapparna var en viktig detalj och då hörde det till att knapparna  var slagna. Här nedan visar jag både ovansidan och undersidan av en slagen knapp från en finblus.
 
 
 




Till dräkt i manchestersammet 1960
 
 
 
 
Min minsta knapp
 
 
Min vackraste knapp


 


2 kommentarer:

  1. Ny sida med höstlik bakgrund. Kul inlägg med knappernas historia bevarad nför omvärlden. Igår gjorde jag den vackra promenaden till Kärleksholmen med Alice
    Hans

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta! Kul att du hänger med på fredagsgalleriet. Kommer också ihåg vår sömmerska, min mammas och min. När jag var riktigt liten kom det hem en gammal tant och sydde kläder. När jag blev lite större gick vi till fru A. som bodde på Drottninggatan i Norrköping. Där fick man välja klänningar efter modemagasin. När jag var yngre tonåring fanns det inte konfektion för ungdomar, utan man fick sy upp klänningar hos en sömmerska eller sy själv. Det var en revolution när Gunilla Pontén och Kerstin Locrantz kom med sina tonårskollektioner.
    Kram

    SvaraRadera

Boktips: Kidnappningen av Anna Schulze

Nej, detta är inte en deckare utan en oerhört stark släktskildring! Anna Schulze har skrivit en berättelse om sin far Ragnar, som dra...