13 oktober 2011

Ljudböcker

Nu har jag kommit in i den åldern att jag inte längre är så road av skönlitteratur, utan hellre läser biografier, memoarer och en del annan facklitteratur. Jag läser en liten stund varje dag.
På kvällen, när jag gått och lagt mig, tycker jag att det är väldigt trevligt att lyssna på en ljudbok.  Ljudboksutgivningen domineras dock av skönlitteratur, varav det mesta är deckare och thrillers. Att man inte läser in så många fackböcker i ljudboksformat, beror naturligtvis på att de inte har lika stor marknad. De passar oftast inte heller i ljudboksformat, i alla fall inte då de är illustrerade. Alltså återstår det att, trots ett visst motstånd, försöka hitta någon trevlig roman att koppla av med i sängen. Inläsningarna är oftast mycket bra gjorda.
Livet på Scotland Street 44 och Espressoberättelser är två romaner av Alexander McCall Smith inlästa av Lennart Jähkel.
                                       


I Livet på Scotland Street 44 möter vi invånarna på en gata i Edinburgh. Nummer 44 är beläget mitt i Edinburgs litet mer bohemiska kvarter dit studenter, författare och konstnärer gärna flyttar. I huset bor en salig blandning människor med olika intressen och inställningar till livet.
I Espressoberättelser fortsätter historien om dessa människor, som man nu lärt känna så väl och vars livsöden man berörs av. Temat - att beskriva några människor, som bor i ett hyreshus, är ju inte nytt och är gjort med en varm humor.
Alexander McCall Smith har skrivit massor med böcker, bland annat böckerna om Damernas detektivbyrå.
En tredje del i serien, Kärlek på skotska, kom ut våren 2011, men är ännu inte inläst som ljudbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gems weekly photo challenge - LITEN

Jag har ett dockskåp och bilden föreställer dockskåpets absolut minsta föremål, en parfymflaska. Den är 7 mm hög och 5 mm bred. Den inneh...