28 april 2011

Modebloggen - vår/sommar 2011

I höstas visade jag en del kläder här på min blogg och tipsade om butiker i Stockholmsområdet som har kläder som passar oss 60plussare. Här kommer litet fler tips.
Jag tycker att vårens och sommarens mode är trevligt. När man går omkring i butikerna kan man konstatera att det är stor variation. Både insvängda och mera utsvängda, ledigt sittande kläder. Många olika färger i stället för en enda färgskala som dominerar. Problemet för oss 60plussare är väl att det är så många blusar, skjortor och jackor som är kraglösa. Inte alltid så klädsamt. Visst, man kan ha en liten schal, men personligen tycker jag att det känns för varmt, i alla fall på sommaren.
Jag har hittat en butik som heter claire.dk i Sickla köpcenter. Nedanstående bilder är tagna där.



          








Ytterligare en butik i Sickla köpkvarter är In Wear. Bilden till vänster är tagen i deras butik. Jag är väldigt förtjust i denna typ av kombination: byxor, linne och skjorta, kofta eller kavaj.




Skor
Sandal från Burestads
Frövis skor i Gamla stan känner många säkert redan till. De har skor som passar även för dem som behöver inlägg. Men det finns faktiskt ytterligare några butiker, som har bekväma skor - Burestads på Odenplan och Skobell på Götgatan.



Baddräkter
Båda mina baddräkter har jag köpt hos Details.  Den ena  har jag på mig då jag solar och badar på sommarens badplats. Den består av 80% Nylon/Polyamide och 20% Lycra. Den är mycket välsittande. Den andra har jag då jag motionssimmar i klorvatten. Den består av Polyester och P.B.T (vad det nu kan vara). Man skall undvika att ha Lycra i baddräkten om man skall använda den i klorvatten. Den blir naturligtvis inte lika välsittande då, men det får man stå ut med om man vill ha en baddräkt som håller för många simturer i en bassäng.

Slutligen visar jag en en bild på ett av mina favoritsmycken. Det är tillverkat av min dotter Ulrika i en teknik som kallas för glasfusing.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Kidnappningen av Anna Schulze

Nej, detta är inte en deckare utan en oerhört stark släktskildring! Anna Schulze har skrivit en berättelse om sin far Ragnar, som dra...