27 januari 2011

Film

Jag har skrivit två inlägg tidigare, som jag kallat Filmnostalgi. Här kommer nu ett tredje som handlar mer om filmkonsumtion (finns det inget bättre ord?) idag.
En kopp kaffe och en bra film
Ett intresse som jag återupplivat sedan jag blev pensionär är intresset för film. Anledningen är ju enkel - man har mera tid! Men det finns ytterligare en anledning -  filmerna är numera så lättillgängliga. Jag menar absolut inte att jag ägnar mig år olaglig nedladdning och inte går jag på bio särskilt ofta heller. Nej, då höstmörkret sänker sig över min ö, tar  fram  mina  anteckningar.Vilka anteckningar?
Jo, jag läser filmrecensioner i dagstidningen, får en del uppslag från
tidskriftsartiklar och TV-program samt tips från arbetskamrater,
släkt och vänner. Allt detta noterar jag på en lista. Sedan går jag igenom listan och betar av en hel del under vintermånaderna. De nya filmerna kommer ju ganska snabbt på DVD. Biblioteken, både folkbiblioteken och Svenska filminstitutets bibliotek,  köper en hel del bra filmer och en del av de filmer jag vill se, lånar jag där.  En och annan favoritfilm köper jag. På TV visas ju också en del bra filmer, förstås.
Sedan är också roligt att kunna ta sig tid att följa upp filmerna genom att läsa om dem  på nätet. Jag använder mig mycket av http://www.imdb.com/ samt http://www.svenskfilmdatabas.se/
Mina favoriter idag är filmer av/med  Charlie Chaplin, Jacques Tati och Ang Lee. Jag kommer att skriva om dem senare.
Här kommer förresten några tips på bra filmer:
Bara en natt och uppföljaren Bara en dag. Två underbara filmer i regi av Richard Linklater om två unga människors möte och  deras återförening nio år senare. Fantastiskt manus, fantastisk regi och fantastiskt skådespeleri. Och vilka miljöer! Den första utspelar sig i Wien, den andra i Paris. En tredje del lär vara på gång.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mitt dockskåp

Några har under året undrat hur det gått med det dockskåp, som jag började inreda förra våren. Pysslande med dockskåpet har varit någo...