2 december 2010

Polismuseet

Vintern är den tid jag gärna besöker något museum. Förra veckan besökte jag för första gången Polismuseet
http://www.polismuseet.se/ Det ligger på  Museivägen 7 på Djurgården i Stockholm.    
Anledning till att jag äntligen kom iväg var att man skulle ha ett föredrag om polishundar. Jag är väldigt intresserad av  hundar, så det ville jag gärna lyssna på. Det var en pensionerad polis som berättade om hundar i allmänhet och polishundar i synnerhet. Han berättade också om sin arbete som hundförare.
Efteråt gick jag runt i museet. Det är definitivt ett museum som man kan ta med barnbarnen på.


Tidig polispiket
Det innehåller följande avdelningar:
Passar uniformen, som redovisar polisens utveckling. Där visas bland annat gamla uniformer, men också en del om arbetsmetoder.


Bilden av polisen, där man visar olika scenarier såsom våld, samarbete, kravaller, "hjältar", över gränsen och utredningar.

Fiktiv brottsplats


Brottsspår med montrar som visar olika kriminaltekniska metoder. Mycket intressant!






Barnhörnan

Polis, polis... är en utställning som riktar sig till museets yngre besökare. Under sommarhalvåret erbjuds barnen också möjlighet att leka ute på gården och testa sina trafikkunskaper.                                                                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Kidnappningen av Anna Schulze

Nej, detta är inte en deckare utan en oerhört stark släktskildring! Anna Schulze har skrivit en berättelse om sin far Ragnar, som dra...