5 november 2010

Mina porslinshundar D.2


Jag har också tre porslinshundar, som jag inte vet varifrån de kommer. En av dem saknar stämpel, två av dem har visserligen stämplar, men ingen närmare uppgift om tillverkare. Trots ihärdigt letande i Vingedals bok om porslinsmärken hittar jag inte dessa stämplar i boken.



Hittills har jag bara beskrivit porslinshundar, som jag fick i present då jag var barn och tonåring. Numera har jag också själv börjat köpa en del hundar för att utöka min samling. Varje gång då jag åker utomlands, tar jag reda på om landet har någon intressant porslins- eller glastillverkare. Sedan gäller det att hitta just en hundfigur och det är inte alltid så lätt. På Irland finns ett företag som heter Waterford Crystal och då jag besökte Dublin 2007, köpte jag en hund i glas tillverkad av detta företag. Kristallproduktionen i Waterford började 1783. På kort tid blev de stadens största exportörer. Företaget fick under 1800-talet ekonomiska problem, men återhämtade sig i början av 1900-talet.  Företaget hör idag till de absolut främsta tillverkarna av kristallglas, inte bara dricksglas, utan även andra föremål i kristall. De är speciellt kända för de vackert skurna mönstren.

Westie i glas tillverkad av Waterford Crystal ca 2005
Jag har också köpt några hundar i keramik. Inte för att de är speciellt välgjorda, utanför att jag tyckte att de var söta. Hunden till höger är ett loppisfynd för 40 kronor. Observera den lilla röda tungan, som hänger ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips: Kidnappningen av Anna Schulze

Nej, detta är inte en deckare utan en oerhört stark släktskildring! Anna Schulze har skrivit en berättelse om sin far Ragnar, som dra...