29 oktober 2010

Mina porslinshundar D.1

Jag har alltid tyckt mycket om hundar. Som barn fick jag en boxervalp och senare i livet hade jag ytterligare en boxer. Jag började också tidigt att samla hundar i porslin. Här visar jag en bild av den som jag tycker är allra finast. Den är oerhört välgjord. Man till och med skönjer revbenen under hundens päls, även om det kanske inte syns på bilden.
Hutschenreuther var en porslinsfabrik som grundades i staden Selb i södra Tyskland i mitten på 1800-talet av en man som hette Lorenz Hutschenreuther. Främst tillverkades bordsservis, som var mycket populär. Många konstnärer knöts till fabriken för att utveckla former och dekor. Även bildhuggare knöts senare till fabriken, för att skapa djurfigurer. Mest typiska är de helvita figurerna med gulddekor. En del var också målade. År 2000 övertogs tillverkningen och firmanamnet av Rosenthal.


Boxerhanne i porslin tillverkad av Hutschenreuther ca 1958

Rosenthal är en välkänd konstindustri. Företaget grundades 1879 i staden Selb i Tyskland av Philipp Rosenthal. Han ritade själv de första stora serviserna. Företagets tillverkning täcker alla sidor av modern porslinsfabrikation från servis- och prydnadsgods till porslin för olika industriella ändamål samt jultallrikar

Porslinshund tillverkad av Rosenthal 1964


Porslinshund tillverkad av Rosenthal ca 1960

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gröna Lund

Visste du att 65-plussare har fri entré på Gröna Lund, även konsertkvällar? Jag älskade att gå på Gröna Lund, då jag var barn. Bilden ne...