9 september 2010

Biblioteket i Holland House


En natt i september 1940 blev biblioteket i Holland House till stora delar förstört i samband med ett tyskt bombanfall. Bilden, som är tagen av okänd fotograf dagen efter bombanfallet, visar hur taket fallit in, stora bjälkar ramlat ner och möbler hamnat huller om buller. Hyllorna däremot, var så gott som intakta och böckerna förblev vackert och prydligt arrangerade i rätt ordning. Mest rörande tycker jag det är med de oklanderligt välklädda herrarna som oberörda kliver omkring i bråten och fortsätter att utforska hyllorna efter något läsvärt. Denna bild har genom åren fascinerat många, eftersom den innehåller djup symbolik. Titta på bilden och fundera på vad den säger om mänskligheten!
Holland House är ett litet slott i centrala London, byggt 1605. Slottet, eller rättare sagt det som finns kvar av slottet, har genomgått många öden, för att slutligen bli ett vandrarhem. Då jag nyligen var i London, begav jag mig till Holland House för att undersöka om möjligen biblioteket blivit återuppbyggt. En vänlig receptionist berättade att byggnaden var återuppbyggd, men innehöll inte längre något bibliotek, utan är i stället sovsal för deras gäster.

Den återupbyggda biblioteksbyggnaden, som idag är sovsal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gems weekly photo challenge - GNISTRA

Så här i juletid är det mycket som gnistrar, eller i alla fall glimmar. Jag var på Stortorgets julmarknad i Stockholm och tog några bilder. ...